Daniel
    Hej! Jag har läst Matematik 3 på komvux men fick F i den kursen och vill läsa Juristprogrammet på universitet. Räknas det betyget in i mitt meritvärde med tanke på att det är en meritkurs och juristprogrammet har ju krav på grundläggande behörighet, har redan läst matematik 2 med det var under min gymnasietid.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    om du när du slutade gymnasiet fick Examensbevis (ej Studiebevis) från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, då kan inte studier på komvux försämra ditt meritvärde.
    Några meritpoäng får man inte för F-betyg. Det blir, alltså, som om du inte läste matte 3 på komvux, över huvudet taget; det påverkar inte ditt meritvärde.

    Inte ens matematik 2 krävs till juristprogrammet, men har du gokänt betyg i matte 2, kommer du få + 0.5 för godkänt betyg i den kursen (du får alltså en halv meritpoäng).

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej Anna, Det betyder att mitt betyg ( Betyg = F ) från Matte 3 som jag har läst på komvux som utökad kurs kan inte försämra mitt meritvärde utan endast förbättra det? Har jag uppfattat det rätt?
    • : Eller krävs det att man får minst E i betyg från en meritkurs som man har läst på komvux som utökad kurs för att det ska räknas in i meritvärdet?
    • Anna : F betyget kan inte förbättra någonting. F betyget ger inte meritpoäng. F betyget är Icke-godkänt betyg som påvisar att man ej har uppnått kraven för att få godkänt betyg. ... förbättra meritvärde kan man på komvux, men då ska man ha Godkända betyg med lägst E-betyg.
    • Anna : F- betyg ger inte meritpoäng. Man måste ha lägst E i en kurs för att få meritpoäng för den kursen.
    Läs alla kommentarer