Lovisa
    Hej!
    Jag har i min gymnasieexamen mer än 2500 poäng inräknat (2800). Då engelska 7 är satt som en utökad kurs så undrar jag om denna skulle räknas med i examen ifall man skulle få F i denna kurs? Dvs om man har andra 250 icke godkända poäng + icke godkänt i engelskan så får man fortfarande gymnasieexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!

    F i en "Utökad kurs" räknas inte med.

    Betyg i "Utökade kurser" räknas in - bara i två fall: om betyg i en U-kurs krävs för behörighet eller om det ger Meritpoäng.  F betyg ger varken sig behörighet eller meritpoäng, därför räknas aldrig kurser med, som är Utökade och betygsatta med F.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Man skulle alltså kunna ha 250 poäng F och även F i den utökade kursen och fortfarande få ut examen?
    • Mikael : Ja. Det stämmer!