karla
    Hej! jag slutade gymnasiet och jag hade inte läst engelska grund. Jag blev klart med grund alltså 3 o 4 på komvux för länge sen och just nu håller jag på med engelska 5.
    Jag undrar om poängen från engelska 3 och 4 kan räknas med för examenbevis.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Karla,
    Engelska 3 och 4 är Grundskolekurser;
    Det är GYMNASIEKURSER som ingår i examensbevis. För att examensbevis ska vara Högskoleförberedande måste man, inom engelska ha godkända betyg i Engelska 5 och 6 i sitt examensbevis; man kan också ha även Engelska 7 i sitt examensbevis;
    inom svenska är det 1, 2 och 3 kurserna i svenska eller SAS, svenska som andraspråk som måste ingå i ett högskoleförberedande examensbevis.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare