Personligt
    Hej,
    Jag har en kurs som inte kan omvandlas och därför läste jag mot ett Slutbetyg. Jag försöker nu att räkna ihop mina meritpoäng och behöver lite hjälp.

    Områdesbehörighet 13.
    Jag har läst Tyska steg 1-5 och Engelska B. Jag tänker mig att jag får 2 meritpoäng för dessa kurserna. Stämmer det?

    Förra månande läste jag dessutom "Etik och människans livsvillkor". Nu sägs det att jag inte får meritpoäng för den kursen? Vad är det som gäller?

    :(

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du läste den här kursen förra månaden, då är det en Ny kurs /med betygsskala F -A/, stämmer det?
    Det är endast de "gamla kurser" i vilka man fick betyg fram till 1 juli 2016, men inte efter det datumet... som kan ge meritpoäng enligt "områdesbehörigheter".
    De nya gymnasiekurser ger meritpoäng endast inom ämnena Moderna språk, Engelska och Matematik; du kan läsa om det på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Vilka kurser inom ämnet Matematik har du godkända betyg i? Du kan nämnligen få meritpoäng för kurser i matte. Här beror det också på Vad för matte-kurs som krävs för just din högskoleutbildning.

    • : Tack för ditt svar! Precis, kursen Etik och människans livsvillkor är enligt den nya betygsskalan. Då får jag inte några meritpoäng för den... Men hur ser det ut med Engelska B? Den läste jag enligt det gamla systemet. Får jag 0,5 Meritpoäng för Engelska B? Det fick man förr.
    • : Jag har läst Matematik 4, men Matematik 4 är samtidigt ett behörighetskrav.
    • Anna : Om matematik 4 är behörighetskrav, kan du få meritpoäng för Matematik 5 eller för Matematik specialisering. ... Ang. eng B - du borde få merit för den kursen. Men det är den tolkning av reglerna som Antagning.se gör, som gäller, oavsett vad jag eller någon annan SYV säger till dig. Vad Antagning.se bestämmer - så blir det /vad gäller uträkning av ditt meritvärde/ - reglerna kan också ändras; jag kan inte garantera dig att reglerna eller Antagning.ses tolkning av reglerna inte ändras.