Hej Jan,

    "hemspråk" kan man läsa på två olika sätt: som Modersmål eller som ett Modernt språk och det är olika regler i de två olika fallen.

    På gymnasiet finns det tre olika kurser i Modersmål - 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet. Man får inte några meritpoäng för betyg i modersmål.

    Inom Moderna språk finns det sju kurser - från 1 till 7 där 1 är Nybörjarkurs och 7 är den svåraste kursen. För godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 kan man få meritpoäng och det är viktigt för att i fall man får meritpoäng>> för ett betyg, då räknas det betyget in Även om kursen är i examensbeviset markerat med U (som betyder "utökad kurs").

    Kurser i modersmål kan läsas som Individuellt val eller ersätta de obligatoriska kurser i moderna språk /som finns på några av de högskoleförberedande gymnasieprogram/ och i så fall räknas betygen in för att det är "vanliga kurser", dvs inte utökade kurser. Om kurser i Modersmål läses som U-kurser, räknas inte betygen in. Och exakt samma gäller för alla kurser i Moderna språk, förutom Moderna språk 3 och 4 /för att de kurser ger ofta Meritpoäng/. Och på grund av de ger meritpoäng räknas de också in i elevens jämförelsetal (även om det är U-kurser).

    Hoppas mitt svar förklarar en del! Hör av dig annars igen.

    ANNA

    P.S: det är olika kursplaner /olika ämnen/ och olika lärarbehörighet - för ämnena Modersmål och Moderna språk. Även om det är samma språk det gäller ... i ditt exempel Finska. Det är nästan alltid fördelaktigt att läsa Moderna språk 3 och 4 (om man kan) - och få också så höga betyg i de kurserna som möjligt /för att man får meritpoäng och betyg i de kurser som ger meritpoäng räknas också in i ditt "snitt"/jämförelsetal/.