Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Stephanie,
    du förlorar inget på att söka till yrkeshögskola. Det är först om du kommer in, som du ställs inför ett val - att acceptera platsen på yrkeshögskolan och i så fall hoppa av din nuvarande utbildning, pga du inte kommer att hinna att gå båda utbildningarna samtidigt; men om du skulle hinna - kan du gå båda samtidigt;
    ang. dina högskolepoäng, så är högskola och yrkeshögskola - olika skolformer och poängen "översätts" inte från den ena till den andra, men att ha fler poäng är alltid bra och när du söker till yrkeshögskola är det "plus i kanten".
    För övrigt, så är det väldigt olika - på vilka meriter varje yrkeshögskoleutbildning tar in, kan till vissa yh krävas viss arbetslivserfarenhet, arbetsprover, tester och intervjuder... och till andra - endast gymnasiala betyg: det får man se specifikt på vilken yh du söker.
    Hälsningar

    Peter syv