Soren
    HP till våren 2019 skrivs den 6 april 2019. Det tar ungefär 4 veckor att få tillbaka sitt resultat. Antagning.se öppnade upp för anmälning till utbildningar till hösten 2019 den 15 mars och de stänger ansökning den 15 april. Det innebär att ansökningarna stänger innan man har fått beskedet om ens HP resultat. Innebär då att urvals systemet struntar i ansökandes HP resultat?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, det gör det inte; :)

    Antagnings/urvals-systemet har sista dag för Komplettering - den 20 juni 2019; och då kommer resultat från HP in med god marginal. Se gärna info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.
    Det är mycket viktigt att göra självaste ANSÖKAN inom ansökningsperioden (eftersom möjlighet till sen ansökan kan öppnas endast om det blir för få sökande till den aktuella utbildningen).

    Undantag finns
    De enda utbildningarna som "lider" av att HP görs så pass sent är AU, alterntivt urval och de "udda"utbildningarna som har mycket tidigare sista ansökningsdag, som ex. några Internationella program.

    Men de flesta sökande till högskoleutbildningar i Sverige, som skriver HP den 6 april kan lugnt räkna med att HP-resultat kommer att gillas och räknas in.
    Vänligen
    ANNA