Nathalie
    Jag håller på räknar ihop mitt slutbetyg (jag gick ut 2012) och undrar om jag ska räkna med IG i jämförelsetalet nu när jag har läst den kursen igen på komvux och ändå kommer hamna i andra kompletteringsgruppen när jag söker högskola. Räknas den då med i jämförelsetalet om jag söker in i grupp II?

    Tyckte det var lite märkligt när jag la in IG i systemet och den då sänkte mitt jämförelsetal, fast IG ska vara = Op

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie!

    Om du är behörig trots IG, kommer du att prövas i BI gruppen (icke-kompletteringsgruppen) med IG betyget och IG sänker ditt meritvärde.

    Om du inte är behörig med IG utan bara är behörig med det upplästa betyget, prövas du i så fall barar i BII (kompletteringgruppen).

    Om du är behörig trots IG - kommer du att prövas i Både BI och BII grupper samtidigt. I BI gruppen prövas du med IG betyget och det lägre meritvärdet och i BII gruppern prövas du med det högre betyget i den kursen, som du läste upp - och med högre meritvärdet.

    Hoppas mitt svar hjälper dig!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Så om jag har förstått dig rätt. Om jag inte är behörig med IG utan behörig med det upplästa betyget, prövas jag då i BII gruppen utan att IG:et räknas in?
    • Anna : ja.
    • : Tack! Du kanske även vet hur det ligger till när jag räknar till en kurs från nya betygssystemet? Kan jag räkna ihop den på samma sätt som man tidigare gjort med G-MVG systemet?
    • Anna : En kurs från det nya betygssystemet.. vilket betyg har du i den?
    Läs alla kommentarer