Karla
    Hej!

    Jag läser alla 2500 poäng som är i min utbildning (Samhällsprogrammet) plus 100p för Ma3b. Jag läser Ma3b som någon slags blandning av prövningskurs och utökad kurs, jag studerar själv (är alltså inte med på lektionerna) men skriver proven tillsammans med de andra. Men jag kommer få ett betyg som vanligt i kursen. Min fråga är hur betyget i Ma3 påverkar mitt snittbetyg? Ma3 kan ju ge 0,5 meritpoäng, men jag har redan 2,5 meritpoäng från mina andra kurser - måste jag då fortfarande räkna in betyget i ma3 i mitt snittbetyg? Hur fungerar det isåfall när jag ska räkna ut mitt snitt? Och gör det någon skillnad om jag söker en universitetsutbildning som kräver ma2 eller ma3?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karla!
    Det blir mycket viktigt hur ditt examensbevis kommer se ut.

    Om matte 3b blir en "vanlig kurs", alltså inte U-kurs (och en annan kurs kommer bli en U-kurs) då räknas betyget i matte 3b in, precis som alla andra betyg, förutom GA, gymnasiearbete - in i ditt jämförelsetal.

    Om betyget i kursen matematik 3b kommer bli markerat som "U" (utökat program) - då kan det just i ditt fall räknas in Ibland och ibland inte... Pga du redan har max i merit för andra kurser, så behöver du inte matte 3 för meritpoäng; och i så fall kommer betyget i matte 3 b (om det är en U-kurs i ditt exam.bevis) räknas in endast i ett av 2 fall:
    - om den kursen krävs för särskild behörighet (t.ex om du söker till ekonomiutbildningar eller till fastighetsmäklarprogrammet);
    eller
    - om det betyget kommer ge dig en Höjning av ditt jämförelsetal. Exempel: om du har alla B-betygen men A i matte 3b, alltså Högre betyg i matte 3b än snitt av dina övriga betyg, då kommer Antagning.se räkna in betyget i matte 3 in i ditt jämförelsetal (detta är möjligt att göra pga matte 3 ger "i princip" meritpoäng, och även om den kursen i just ditt fall inte ger merit pga du redan har max - så får antagning.se räkna in det betyget - höjning i Jmf-talet kan bli upp till + ca 0.4; detta om eleven har alla E-betyg men A betyget i en U-kurs á 100poäng).

    Reglerna är rätt krångliga.
    Examensbevis bör utfärdas enligt din Individuella studieplan; det är alltså inte eleven som bestämmer vilka kurser som blir U-kurser i examensbeviset.
    I vilket fall vinner du på att ha så högt betyg även i matte 3b som möjligt.

    Vänligen
    Julia

    • :

      Okej, tack så mycket för svar! Då är det alltså min SYV jag ska prata med om huruvida ma3 blir en utökad kurs för mig? Om jag får A i ma3 (vilket jag inte tror jag kommer få) så höjer det ändå inte mitt snitt som jag förstår det eftersom mitt snitt redan är högt, så i sådana fall borde det väl vara bäst att ha ma3 som U-kurs?

    • Julia : Jag tror du har förstått rätt; prata med syv på din skola.