Fatuma Hamdi
    Hej jag har utökad matte 3b kursen och jag undrar om dens merit kommer räknas in eller inte för att den är utökad?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fatuma Hamdi,

    betyg i U-kurser (utökade) räknas in i elevens Jämförelsetal i 2 fall - om kursen krävs för Särskild behörighet eller om kursen ger meritpoäng.
    Eftersom Matte 3 ger meritpoäng bör betyg i den kursen räknas in i ditt jämförelsetal.
    Dock kan det uppstå en situation - om du redan genom andra kurser (eng 7, moderna språk 3 och 4 och matte 2) uppnår max i merit, och med det ej kan få fler meritpoäng, kommer matte 3 betyg ENDAST i så fall REKNAS IN - OM DET BETYGET HÖJER DITT JÄMFÖRELSETAL; och i annat fall - inte.

    Krångligt?
    Ja, reglerna är rätt krångliga.

    Försök - hur som helst - få så bra kunskaper och så höga betyg du kan, i alla kurser du läser.
    Reglerna kan i framtiden ändras.
    Du kan också kanske ändrar dig och ev vill komma in på en utbildning som kräver matte 3 för särskild behörighet, ex. fastighetsmäklarutbildningen eller ekonomiprogrammet på högskolenivå... och i så fall kommer betyg i matte 3 räknas in, pga den krävs för Särskild behörighet till just de utbildningar.

    Vänligen
    L.

    Liselotte