Erik

    Räknas meripoängen man får för vissa ämnen automatiskt när man ska bli antagen eller måsta man göra något manuellt? Eftersom med Meritpoäng så har jag stort marginal på det jag vill komma in på men utan det så har jag mindre än lägsta antagen.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik,
    Meritpoängen bör räknas in "automatiskt", dvs personal på Antagning.se bör se till att alla de meritpoängen som du har "rätt till" - räknas in i ditt meritvärde. du får givetvis kontrollera detta - genom att se vad för en "siffra" /meritvärde/ som du får uträknat på Antagning.se men vår erfarenhet är att Antagning.se räknar rätt. Vi har inte varit med om annat... dvs vi känner inte till något fall då antagning.se skulle missat räkna in meritpoängen.
    Hälsningar och lycka till!
    Peter syv

    • : Tack för svaret! Just nu så är det ett problem med antagningen så kommer nog bli tvungen att ladda upp pappren manuellt, gäller det samma sak då att dem räknar det automatiskt?
    • Anna : Det är Antagningen.se som bör ta ansvar för "räkneskaper". Att du laddar upp betyg själv eller om betygen hämtas via BEDA, betygsdatabasen, bör inte spela någon roll för hur /och av vem/ som meritvärde räknas. Det är i alla fall så att du som söker till utbildning har INTE i uppgift att själv räkna ut ditt meritvärde.