Rebecca
    Mitt namn är Rebecca, jag är 21 år och tog gymnasieexamen år 2015. Jag vill komma in på socionomprogrammet men mina betyg räcker inte till. Jag har läst Ma3b på komvux efter gymnasiet och undrar ifall jag får 0,5 meritpoäng för den kursen när jag söker till socionomutbildningen?

    Sen undrar jag även om jag läser engelska 7 på komvux, kommer jag då få 1 extra poäng när jag söker till socionomutbildningen?

    På mitt betyg så har jag vissa kurser som är "utökade". Detta antar jag är för de läste jag extra kurser utöver de vanliga ämnena. Men Ma3b då, hamnar den också som utökad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,

    maximalt antal meritpoäng är 2,5.
    Hur många meritpoäng har du nu?
    Om du inte har mer än 1.0 meritpoäng, kan du i så fall få merit för matte 3 och för eng 7; det är 0.5 för matte 3 & 1.0 - för eng 7.
    Betygen i de kurser som ger dig merit, kommer dock även räknas in i ditt Jämförelsetal, dvs du kan få mer eller mindre Höjning av ditt meritvärde (totalt).
    *******
    Exempel:
    om du idag, säg, har alla C-betyg och har jämförelsetal på 15.0... bara för att ta ett exempel. Och vi säger att du inte har några meritpoäng idag...
    då blir det så här - om du får E betyg i matte 3, höjer du från 15.0 till 15.3 men om du får A betyg i matte 3, då höjer du till 15.7...
    och om du får E betyg i eng 7 - så höjer du från 15.0 till 15.8 men om du får A betyg i eng 7, då höjer du från 15.0 till 16.2...
    du vinner alltså på att ha så höga betyg som möjligt även i de kurser som du kompletterar med - för att få meritpoäng.

    ________________
    Utseendet på ditt Examensbevis kommer inte att ändras. De kurser du läser på komvux kommer du att få på ett separat "papper".
    De betygen som du i ditt examensbevis har som U-kurser kanske inte räknas in, över huvudet taget... vilka kurser är det?
    U-kurser räknas in i 2 fall: om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng; i andra fall - påverkar inte U-betygen ditt jämförelsetal/meritvärde, över huvudet taget.

    Info om Meritpoäng för dig med Examensbevis - finns att se på Gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    Ang din fråga - i kommentaren
    "Sen undrar jag även, jag 16.24 i meritvärde, hur kommer det påverkas om jag läser engelska 7 och för betyg E respektive betyg C i det?".
    Mitt svar - om du har 16.24 i meritvärde och får betyget E i eng 7 - får du höjning med ca 0.75 och får med det ditt nya meritvärde på ca 17.00. Och du får betyget C i eng 7 - får du höjning med ca 0.95 och får med det ditt nya meritvärde på ca 17.2.
    Och skulle du fått A betyg i eng 7, skulle du få höjning med ca 1,15 och ditt nya meritvärde skulle bli ca 17.4.

    • : Tack så hemskt mycket för svar, det gav svar på många av mina funderingar. Har jag förstått det rätt, att alla kurser dom ger meritpoäng räknad med i ens meritvärde? Jag tror bara jag har meritpoäng från Ma3b.. hur vet man detta säkert? Vilka kurser ger meritpoäng? Sen undrar jag även, jag 16.24 i meritvärde, hur kommer det påverkas om jag läser engelska 7 och för betyg E respektive betyg C i det?
    • : Alla kurser som*
    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)
    • : Tack för svar! Men vad det ser ut nu så finns det väl inga planer på att de ska ta bort meritpoängen? Tyckte jag läste det någonstans på denna sida.
    • Anna : Det finns idag inte några beslut om att ta bort meritpoängen. Det finns "tecken" på att det kan bli förändringar i reglerna, men vi vet ännu inte vilka eller när de kommer att införas. Sedan tror vi också att det blir - om förändringar införs - "en viss /ganska lång/ övergångsperiod"... dvs för dem som läste på gymnasiet när det gällde de "gamla reglerna" att de får också behålla de "förmåner" som de har förtjänat... men de nya elever - får andra förutsättningar. Så brukar det vara. Men vi vet inte hur det blir beslutat... än så länge gäller meritpoängsreglerna såsom reglerna ser ut idag.
    Läs alla kommentarer