Anna

    Hej! Jag har snart gått ut ettan på gymnasiet och då jag varken trivs med linjen eller skolan har jag valt att jag ska gå om ettan. Men nu är det så att jag fått A i två kurser som jag även kommer läsa på den nya linjen och undrar då om jag kommer behöva läsa om dessa också när jag går om eller om jag kan välja att ta det betyget jag redan fått i de kurserna? Läser gärna om alla andra kurserna än just dessa två och sen är det även flera ämnen jag inte haft på min förra linje. Tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    om man ha flera betyg i samma kurs, är det - det högre betyget som gäller. Alltså, om det skulle bli så att läser samma kurser nästa år och får lägre betyg, så står A-betyget kvar ändå! :)
    Du kan annars slippa läsa de kurserna och be din skola att ge dig andra kurser att läsa i stället. Då får du mer kunskap och kanske t o m kan tjäna fler meritpoäng, t.ex om du kan uppnå godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Om meritpoäng för dig som läser mot examensbevis - var god se gymnasieGuiden.se/merit och om kraven för examensbevis på gymnasiet:  gymnasieGuiden.se/examensbevis

    Allmänt gäller
    man behöver inte läsa om de kurser i vilka man redan har godkända betyg, men om en gymnasieelev läser på deltid, har inte hen rätt till studiehjälp från CSN. Så, om du skippar läsa någon kurs och inte får läsa någon ersättningskurs (kanske pga schemat inte går ihop för dig i så fall), måste din skola rapportera till CSN om att du läser på deltid, och du har i så fall inte rätt till studiehjälpen. Att få läsa ngn kurs på de timmarna som kurserna går som du inte behöver läsa (pga du redan har godkända betyg) är inte alltid möjligt. Därför finns det många fall då eleverna läser samma kurser (vid omgång av ett läsår på gymnasiet), i vilka de redan har godkända betyg.
    Vänligen
    Julia