Hej Isabelle,

    det beror helt på exakt HUR DITT EXAMENSBEVIS kommer att se ut.

    Det kan vara så att rektor fattade beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram - för dig. Du kan se i din Individuella studieplanen om det står ngt. om att du läser enligt Individuellt anpassat program. Du kan också fråga SYV på din skola.

    I Examensbevis från Gymnasiet ingår det, normallt sett, kurser á 2500 poäng; av dem GA, gymnasiearbetes betyg räknas inte in... men man måste ha E betyg i GA; annars får man inte ut examensbevis. Av de resterande 2400 poäng är det rätt många Obligatoriska kurser - vissa är obligatoriska på Alla program; och andra - är obligatoriska på just den här specifika programmet. Av de Valbara kurser kan man /om eleven har betyg i fler kurser än nödvändigt/ ofta välja dem med högre betyg - för att se till att eleven har högre meritvärde. Det är också bra att tänka på Vilken eftergymnasial utbildning eleven vill söka till - för att ta med i examensbevis just de kurser som krävs för behörighet och/eller de som ger Meritpoäng.
    De "övriga kurser", som överstiger de obligatoriska 2500 poäng brukar man skriva in i Examensbevis med markering "U", utökad kurs. Betyg i dem kurser räknas INTE IN. Det är som om man ej läste dem... fram tills de behövs/krävs för någon utbilning man söker ... det kan också se bra ut i CV, om man skriver att man läste mer än nödvändigt, dvs ett utökat program /kan imponera på arbetsgivare - ;)/.

    Om rektor fattade beslut om Individuellt anpassat program, då är det redan bestämt hur ditt examensbevis kommer att se ut (under förutsättningen att du får godkända betyg i kurserna du läser).

    Det är, alltså, inte så att ju fler kurser man läser, desto större chans att komma in på en eftergymnasial utbildning, utan det är HUR DITT EXAMENSBEVIS blir utformad som spelar roll. Tyvärr kan två elever med samma betyg i samma kurser som söker samma utbildning på högskolan få Olika meritvärde, pga deras Examensbevis är utformade på olika sätt - detta gäller dock endast om man har U-kurser, utökade... för att i fall man inte har U-kurserna, då räknas alla beygen in.

    Bästa hälsningar

    ANNA
    p.s; prata med SYV på din skola om det finns möjlighet att "omforma" ditt examensbevis så att du får högre meritvärde. Lycka till! :)