Sara
    Hej!
    Jag läser Naturvetenskap med inriktningen Naturvetenskap och går tredje året på gymnasiet. Nu är det så att jag läser 2700 poäng sammanlagt inklusive Gymnasiearbete. Jag läser de 2500 poäng jag måste läsa och 200 poäng i utökat. I mina 2500 poäng får jag meritpoäng för mattekurserna(har läst upp till matte 5) och för språk där jag har 1,5 i meritpoäng. Jag får alltså redan här alla mina meritpoäng. Vad gäller utökade kurser så består mina 200 poäng av Tyska 3 och Tyska 4 som på min skola också ger meritpoäng. Jag vet att jag maximalt kan få 2,5 meritpoäng.
    O jag undrar nu kommer de kurser jag läser i utökat, dvs Tyska 3 och Tyska 4att räknas in i mina meritvärde? För om de gör det så innebär det att mitt snitt sänks.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    Det är en mycket intressant fråga du ställer och som inte är helt lätt att svara på.
    Det är Antagning.se som värderar dina betyg när du söker till högskola/universitet i Sverige.

    Reglerna säger att U-kurser (utökade) räknas in i Jämförelsetal enbart i två fall:
    1. om de krävs för behörighet (i ditt fall om du skulle söka någon utbildning på högskola där Moderna språk 3 är ett krav, så skulle Tyska 3 betyg räknas in i ditt jämförelsetal)
    eller
    2. om de ger Meritpoäng.
    Moderna språk 3 och 4 ger (i normala fall) meritpoäng och borde då räknas in i ditt Jämförelsetal men du får ju inte fler än 2.5 i merit (ingen får fler merit än 2.5 för att det är maximalt antal man kan få) - och då ger ju inte "just dina Tyska 3 och 4 kurser" några meritpoäng för just dig. Och i så fall borde de inte räknas in.

    Som sagt, är det Antagning.se som kommer att göra bedömning om dina betyg i Tyska 3 och 4 bör räknas in i ditt jämförelsetal. Reglerna på den punkten (som jag förklarade ovan) är inte helt klara och behöver TOLKAS. Det är deras (Antagning.se) tolkning som gäller. Vi har vid flera olika tillfällen ställt en liknande fråga till Antagning.se och fick olika svar - så vi vet ej vad som egentligen kommer att hända med ditt Jämförelsetal. Det borde inte bero på en "personlig tolkning" som just den personen gör som kommer att ta hand om dina betyg.

    Det blir mycket tråkigt om ditt "snitt" sänks pga du läste mer än du måste läsa på gymnasiet. Du får i så fall "böter" för att du har varit duktig och läst på mer än heltid.

    Kontakta Antagning.se själv och få svar från dem direkt. Här finns det kontaktuppgifter:
    https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ till höger FRÅGA OSS? knappen, tryck på den så kommer möjlighet att skriva meddelande - fram.

    En annan fråga är: om rektor på din skola kan besluta om undantag och inte ta med U-kurserna i ditt Examensbevis utan ge dig betyg i dem på ett separat utbildningsdokument? Som regel, så får man inte göra så - men du kan fråga om din skola vill hjälpa dig och kan göra ett undantag. Då riskerar du inte att tyska 3 och 4 räknas in och sänker ditt meritvärde.

    Hälsningar
    Mikael SYV