Hampus

    Hejsan! Om jag läset två utökade kurser kommer jag då senare när jag söker till ett universitet/högskola söka med de betygen så de kommer med i mitt snit? Och jag är inte helt hundra på hur jag räknar mitt snitt, men är det alla poäng i kurserna jag har läst, delat med alla kurser? Jag har inte läst samhälle 1b, men jag har läst 1a1. När jag läser 1a2 kommer det kombineras då på mitt betyg och räknas som 1b? Asså går dem samman så att säga?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    samhällskunskap 1b = 1a1 + 1a2
    Om du har godkänt betyg i 1b eller i 1a1 och 1a2 får du samma behörighet.
    ****
    U-kurser (som i examensbeviset) är markerade med "U" räknas in i jämförelsetalet endast i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I andra fall bortser man helt från U-kurserna.
    Om meritpoäng för dig som läser mot examensbevis - gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • : Vad är jämförelsetal? Och är fortfarande lite förvirrad hur det är; när jag läst 1a2 kursen kommer den bli till 1b kursen? Hur gör man när man ska få sitt examensbevis men har mer än 2500 poäng som man läst?
    • Julia : Jämförelsetal = snittbetyget (räknas på alla de betyg som finns i examensbeviset utom gymnasiearbete). Och av de U-kurser räknas in i jämföreletalet endast kurser som krävs för särskild behörighet och de som ger meritpoäng.
    • Julia : Om du har betyg i fler än 2500poäng, kommer de överstigande kurser/poängen markeras med "U"(utökat program). Exempel: om du i ditt examensbevis har Samhällskunskap 1a2 som en "U"kurs och söker utbildning på högskolenivå som kräver samhällskunskap 1b för särskild behörighet, då kommer betyget i samhällsk.1a2 räknas in, även om det är en "u"-kurs i ditt exam.bevis, men om du med samma exam.bevis söker ubildning där samhällskunskap 1b inte krävs, då kommer in U-kurs:samhällsk.1a2 betyget räknas in.
    • : Jaha okej, jag förstår. Jag kan ju berätta att jag ska läsa civilekonom så du förstår vad för utbildning, och det är då samhälle jag behöver och matte 3b som jag ska läsa utökat. Kommer det då att höja mitt snittbetyg om jag söker in till den högskolan pga att det är behörighetskrav?
    • Julia : För att Höja sitt snittbetyg måste man få högre betyg i den "extrakurserna" än genomsnittet av de övriga betygen, annars så sänker man sitt snitt (eller så blir det ingen skillnad). Du måste ha kurser för behörighet och betygen räknas in i de kurserna. Sedan om det höjer eller sänker ditt meritvärde, blir en "annan fråga". :) försök få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser!
    • : Ja okej. Men super tack för hjälpen! Ha en trevlig sommar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer