Hej Afrah,

    läs gärna information på www.uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/grundlaggande-behorighet---oavslutade/ - om ditt mål är att bli behörig till universitet/högskola och du har de utländska betygen med dig, kan du göra så som det står i informationen på länken ovan.

    En sak som jag undrar:
    du är 17 år och redan har hunnit med 2 år på gymnasiet i Somalia. Har du gått i Skola i Somalia i 11 år eller under kortare tid? Om det var under kortare tid, kanske blir inte dina betyg bedömda till att kunna kompletteras i Sverige; och du måste i så fall läsa om hela gymnasial utbildning.

    För att uppnå Grundläggande behörighet till högskola i Sverige behöver du bland annat:
    I Svenska språket - uppnå godkänt betyg i Svenska som andraspråk 3, som är en tredje kurs på gymnasiet. I Engelska behöver du uppnå godkänt betyg i Engelska 6, som är andra kurs på gymnasiet.

    Vilket yrke är du mest intresserad av? Se gärna yrkespresentationerna på www.framtid.se - det finns ca 2 tusen olika presentationer där.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Nej anna jag har är född här i sverige och jag flyttade när jag typ va 12 mellan 13 år och efter det började jag i grundskola och det tog inte så lång tid efter det började jag gymnasium när jag var 15 år och har gått i gymnasiet 2 och half år så tillsamans har jag studerat i somalia 4 - 5 år
    • Anna : STUDERAR DU NU?
    • Anna : OM DU STUDERAR NU, PRATA MED SYV PÅ DIN SKOLA. DITT FALL KAN VARA UNIK OCH MAN KAN BEHÖVA SÖKA HJÄLP HOS BETYGSEXPERT.
    • : Ok , men tack i alla fall , men tror du att jag har nån chans att slippa gymnasiet
    • Anna : Gymnasiet är frivilligt att läsa i - i alla fall i Sverige. Vill man inte läsa på gymnasiet, får man söka jobb. I Sverige får man börja jobba när man fyller 13 år.
    • : Jag menade inte så är det möjliht att jag kommer in på högskolan
    • Julia : alla som kommer in på högskolan, tar tyvärr inte examen. Saknar man tillräckliga förkunskaper, kommer man att misslyckas med högskoleutbildningen. Det är alltså mycket viktigt att skaffa sig bra kunskapsgrund att stå på; annars kommer det inte att gå så bra på högskolan. :)
    • Julia : Har du någon SYV att prata med på din nuvarande skola? Ta alla dina betyg från Somalia till den SYV-en. Hen kan söka experthjälp i hur dina somaliska betyg ska värderas. Lycka till!
    Läs alla kommentarer