Ali

    Hej. Jag läste klart Eng 7 förra månaden på Hermods och drygt 2-3 veckor efter gjorde jag en sen anmälan på civilingenjörsprogrammet i teknisk data vetenskap på Umeå. Mitt betyg på eng är registrerade på antagning.se och jag undrar om Umeå universitet har räknat in betyget i jämförelsetalet eller ej. Jag misstänker att de inte har gjort det då annars hade jag kommit in för mitt meritvärde skulle räcka om man räknar in meritpoängen från eng7.

    • Anna :

      Har du kontaktat antagningsgruppen på Umeå Universitet och frågat hur de räknade fram ditt meritvärde? Tänk på att max i merit är 2,5 och om du redan hade 2.0 till exempel. då får du inte en meritpoäng till utan höjning endast upp till max i merit. Sedan räknas kanske betyget i eng 7 in i ditt jämförelsetal och i fall du har lägre betyg i eng 7 än snittet på de övriga betygen, sänks Jmf-tal; det blir då kanske mycket mindre höjning än du hoppades på. Vilket betyg fick du i eng 7 och vilket snitt hade du sedan innan?

      Och sedan kan du också fråga antagningsgruppen om de ej tar hänsyn till  betygen som du fick efter sista kompletteringsdag till höstterminen, som var 20 juni 2019.

      Kontaktuppgifter till antagningsgruppen på Umeå Universitet kan säkert fås via växel på UU.

    • : Mitt meritpoäng utan att räkna matte 5 och eng 7 är ung 13,75. På eng 7 fick jag betyget D.
    • Milla : om ditt jämförelsetal är 13,75 och du får betyget D som också ska räknas in (och D betyget motsvarar 12,5... alltså lite lägre än du hade sedan innan), då sjunker ditt Jmt lite grand... till ca 13.0 säger vi, för att avrunda; och så får du meritpoäng för matte och engelska + 2.0 på så sätt blir ditt Meritvärde ca 15.0 men det spelar ingen roll när du gör SA, sen anmälan, därför att antagningsgruppen går i detta fallet endast på DATUM (dag) när du anmälde dig; ju tidigare desto bättre. Du får gärna läsa hela svaret, nedan.
    • : Så jag får 0,3 meritpoäng på eng 7? För om jag räknar in matte 5 blir mitt meritvärde 14,70 och med eng 7 borde det inte hamna runt 15,65?
    • Milla : Civilingenjörsprogrammet kräver matte 4, därför får du för matte 5 - en meritpoäng; och den andra - för eng.7; sammanlagt för matte och eng får du då 2.0 meritpoäng.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    jag tycker Annas förslag (se kommentar till din fråga) om att kontakta Antagningsgruppen på Umeå Universitet, är en mycket bra idé.
    Kontaktuppgifter till personer och institutioner på Umeå Universitet finns på umu.se/kontakt - jag kan inte direkt se kontaktuppgifter till just Antagnngsgruppen där, men du kan t.ex ringa till Infocenter Telefonnummer: 090-786 50 00
    Nu har jag ringt till Antagningsgruppen på Umu och pratat med antagningshandläggare som säger att när man gör SA, sen anmälan, då är det Datumet då du gjorde anmälan som spelar roll, inte hur höga betyg du har; alltså de som inom perioden när SA är öppen var snabba och anmälde sig tidigt, helst första dagen  - de kommer in först och så vidare, enligt anmälningsdatum.
    Det programmet som du nämner i din fråga startar nästa gång hösten 2020. Tyvärr startar inte det till våren... om du vill läsa ngt. nu, snarast - prata gärna med studievägledare på Umeå Universitet som kan tipsa om de kurser där det kanske fortfarande finns ledig plats och om de utbildningar du kan söka till våren 2020.

    Studie- och yrkesvägledare