Alex
    Går i nian och har läst alla 16 ämnen plus moderna språk plus modersmål. Som jag förstår räknas alla 16 ämnen + moderna språk ämnet in helt till meritpoängen, men räknas modersmålet in då? Eller är det så att man får byta ut det mot sitt sämsta betyg? Jag har A i modersmål och mitt sämsta betyg är C.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Alex,

    du får byta ut betyg i modersmålet mot ditt lägsta betyg.

    Så här är det: man tar betyget i Moderna språk och Iägger det åt sidan så Iänge... sedan väljer man de 16 högsta betyg  av de resterande betyg. Och sedan Iägger man till betyget i moderna språk.

    Bästa hälsningar

    ANNA