Johan

    Hej! Jag går i nian och en vän till mig undrade om modersmål räknas med i slutbetyget. Hur ligger det till med det? Tack i förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    om man har ett godkänt betyg i Modersmål i sitt Slutbetyg från Grundskolan - då kan det betyget räknas in. Så här är det:
    - det är 16 bästa /högsta/ betyg som plussas ihop för att få fram "betygspoäng", en siffra som man konkurrerar med om en plats på gymnasiet.
    Endast MODERNA SPRÅK som lästes som Språkval kan räknas in som 17-de betyget.

    Så, om man har godkänt betyg eller högre i moderna språk /språkval/ lägger man det betyget åt sidan och av alla de Övriga betygen väljer 16 st. högsta/bästa betyg. I den mängden betyg som man väljer från får ett eller flera modersmål ingå... på så sätt, i fall man har högre betyget i Modersmål, än i ngt. annat betyg - så kan betyget i modersmål kan "ersätta" andra, lägre betyg i slutbetyget från grundskolan.