karla
    Hej! Jag är inte klart med gymnasiet. Om jag läser till barnskötare, räknas poängen för att få gymnasieexamen? räknas allt jag pluggar för att nå 2250 poäng? Jag vill söka till Universitet men jobba inom barnskötare tills jag blir klar med kurser. Kan man göra det? Tack i förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Karla,

    för att få Grundläggande behörighet till högskola/universitet behöver du få ett av följande

    1. Slutbetyg med minst 90% poäng godkända av de 2350 p. som krävs för ett Slutbetyg. Betygsatta poäng måste dock vara minst 2350p.

    2. Examensbevis med 2400 poäng och godkända kurser i svenska eller svenska som andraspråk 2,3 och engelska 6

    eller

    3. uppnå grundläggande behörighet genom https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Reell kompetens >>. Här måste du ha ett litet antal godkända betyg + minst 3 årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid som du skaffade dig efter det att du fyllde 19 år.

    Enligt din ålder, 22 år, är det inte omöjigt att du kanske redan är grundläggande behörig på "reell kompetens". Du kanske också kan läsa mot ett Slutbetyg, i stället för mot Examensbevis. Det är beslut som rektor på komvux fattar.

    För dig är det mer fördelaktigt att läsa mot ett Slutbetyg, men du kan ej själv bestämma att du aka göra det, utan för det måste du ha betyg i minst en "gammal kurs" - betygsatt med IG-MVG betyg och att omvandlingen av den skulle innebära nackdel för dig - i så fall kan rektor fatta beslut att du får läsa mo ett Slutbetyg. I Slutbetyget är det ett stort antal valbara kurser, då kan du ta kurser från Barnskötarpaketet in i Slutbetyget.

    Men om rektor fattar beslut att du ej kan få Slutbetyg utan måste läsa mot Examensbevis - då är det inte lika säkert att du kan ta in kurser från Barnskötarpaketet. Här måste en noggrann planering göras med en SYV på komvux. Det är inte fritt att ta vilka kurser som helst in i ditt examensbevis.

    Mitt råd är därför att du får svar från rektor på komvux om du kan läsa mot ett Slutbetyg. Och vidareplanering gör man utifrån det svaret som rektor på komvux ger.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare