Salim
    Hej!

    Jag har läst arabiska som modersmål 1 och 2, och jag behöver att läsa 500 poäng nu för att nå de 2400 poäng för att få examen eller behörigheten. Jag tänker att läsa/göra prövning på arabiska, men som moderna språk så att jag får meritpoäng för att höja min meritvärde. Problemet är att jag har inte så mycket veckor kvar hos csn.
    Så min fråga är, om jag läser arabiska som moderna språk 3 och 4, räknas de poängen (ämnetspoängen 100 poäng för varje ämne) även om jag har läst det som modersmål? Eller ersätts de bara?
    Mvh
    Salim

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Moderna språk och Modersmål är två olika ämnen, även om det är samma språk -t.ex arabiska. Du borde kunna göra prövningar i Arabiska 1,2,3,4 och 5 och tjäna i så fall de 500 poäng som du saknar plus också samtidigt få 1,5 Meritpoäng för Arabiska 3&4. Och det är inte förbjudet att ta in Moderna språk 1-5 och Modersmål 1&2 i samma examensbevis (även om det är ”samma språk”).