Linda
    Jag har läst scenisk gestaltning på gymnasiet och undrar nu om det räknas med i ett slutbetyg från komvux?

    Och vad händer om rektorn ger ett slutbetyg som sedan visar sig felaktigt? T.ex. tagit med ”estetisk verksamhet”.

    Vilka kurser är det som inte kan räknas in mot ett slutbetyg?

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Felaktiga utbildningsdokument kan upphävas och nya - utfärdas.

    Rektor på komvux har viss tolkningsföreträde vad gäller även självaste beslut att låta eller inte låta läsa mot ett Slutbetyg .. eftersom Slutbetyg är ett Undantag krävs det rektors beslut. Vilka kurser som ska ingå, gör man upp med syv på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hej Linda,
    sedan några år är det Examensbevis som är standard även på Komvux.
    Det är endast enligt rektors beslut som vissa elever får läsa mot ett Slutbetyg på komvux... för att få lov att läsa mot ett Slutbetyg räcker det inte att ha betyg i "gamla kurser" utan rektor måste göra bedömning att betyg i de "gamla kurser" ej kan omvandlas till de nya kurserna Eller att omvandlingen blir till "nackdel" för den studerande; och endast i det fallet får rektor fatta beslut att bevilja läsa mot ett Slutbetyg. Slutbetyg måste tas ut senast 1 juli 2020; efter det datumet är det endast Examensbevis som man kommer att läsa mot - för att få behörighet till högskolestudier.

    Om rektor fattar beslut om att du får lov att läsa mot ett Slutbetyg - bör du göra Detaljerad Individuell Studieplanering med SYV på komvux... och då kommer det av den planeringen framgå vilka betyg som kommer att ingå i ditt slutbetyg.

    Jag ser att du är 25 år och antar att det är möjligt att du har eller kommer att ha betyg som är satta för minst 8 år sedan... och de får inte tas in i ett Slutbetyg (8-års regeln). Dock kan vissa undantag göras - återigen enligt rektors beslut.
    Du kan alltså inte på egen hand bestämma vilka betyg som ska ingå i ett Slutbetyg; du kan inte ens besluta om att du ska få läsa mot ett Slutbetyg, utan det är rektor på komvux som får fatta beslut.
    Det är alltså möljigt att du blir tvungen att läsa mot Examensbevis - och i så fall är det en annan uppsättning av regler som gäller.

    Sammanfattning
    Vänd dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Hälsningar och Lycka till!
    D:

    • Anna : Tips: kontakta Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda; idag fick vi svar från Skolverket. Var god läs Skolverkets svar, nedan:
    Endast kurser som fick förekomma på gymnasial vuxenutbildning kan tas med i ett slutbetyg från vuxenutbildningen. I förordningen hittar du vilka övriga kurser som inte kan ingå. Se länk nedan.

    Utgångspunkten är dock att elever som slutför kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå ska få en gymnasieexamen. Idag ska slutbetyg enligt de äldre bestämmelserna om gymnasial vuxenutbildning bara utfärdas i undantagsfall, om ett eller flera betyg inte kan omvandlas enligt den så kallade motsvarandelistan eller om det skulle vara till nackdel för eleven att betyget omvandlas. Det är rektor som beslutar om att ett slutbetyg ska utfärdas. Om ett slutbetyg ska utfärdas i stället för en gymnasieexamen ska slutbetyget utfärdas enligt den tidigare förordningen om kommunal vuxenutbildning. Detta kan bara bli aktuellt för elever som har betyg satta före den 1 juli 2012. Eleven behöver ta kontakt med skolan där hon studerar för att reda ut vilket typ av betyg som ska utfärdas och vilka kurser som ska tas med.

    Källa: Skolverket.se/for-dig-som-ar.../studie--och-yrkesvagledare/smafaq/vux.

    Med vänlig hälsning
    Skolverket