Elsa

    Hej, jag har en fullständig gymnasieexamen från hantverksprogrammet frisör 2014. Efter det har jag läst 450 poäng för att få högskolebehörighet. Min fråga är om snittbetyget blir på alla ämnen sammanlagt, eller om några räknas bort då det inte är ämnen som behövs för programmet? Exempelvis om jag söker psykologprogrammet där grundläggande behörighet + Matematik 2, Samhällskunskap 1a1+1a2 behövs. Om en fått högre betyg i dessa än några ämnen som inte räknas till grundläggande kurser. Kan exempelvis vissa ämnen med sämre betyg räknas bort från snittet då jag har 2950 gymnasiepoäng?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa;

    för dig med Examensbevis - räknas alla kurser från ditt examensbevis in i ditt jämförelsetal (förutom gymnasiearbete; GA betyg räknas inte in).
    Sedan av de kurser som du läste efter gymnasiet räknas de kurser som krävs för behörighet. Om du efter gymnasiet läste svenska 2 och 3 och engelska 6 samt matte 2 och samhällskunskap 1a2, då räknas alla de kurser med - för att de krävs för behörighet.
    Alltså, inga kurser, förutom GA, "försvinner" eller ej räknas in. Alla räknas in i ditt jämförelsetal.

    Meritpoäng
    Sedan - om du har kurser som ger meritpoäng (engelska 7, moderna språk 3 och 4 och högre mattekurser) plussar man på även meritpoängen. Då höjs meritvärdet.

    Högskoleprovet
    Råd: anmäl dig till HP.