Sinan

    Hej!

    Jag undrar om har läst upp de kurser jag har fått IG på i mitt slutbetyg i komvux och fått ett ex. G kan man då räkna med det betyget i sitt snittbetyget höjer det betyget snittbetyget? är det samma princip som i en sk prövning?

    Min andra fråga är hur man kan räkna de andra kurser man har läst som man inte har i sitt slutbetyg för att höja sitt snittbetyg. Ex. ett E ger 10 poäng hur mycket ger då ett E i en kurs man inte har i sitt slutbetyg?

    Kan man räkna med betyg för alla kurser man har läst på komvux? Jag har läst en 50 veckors kockutbildning så jag har betyg på kurser som Matlagning 1, Service och bemötande, Hygein osv, höjer dessa kurser mitt snittbetyg på något vis?

    Jag gick ut gymnasiet 2011.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sinan,

    för dig som fick Slutbetyg från gymnasiet från år 2011 gäller det som står på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/

    och om jag förstår Dig rätt, vill du komma in på en högskoleutbildning. Stämmer det?

    Först och främst måste du få fram om du är BEHÖRIG eller inte.

    Det är både Grundläggande & Särskild behörighet du behöver ha. Som obehörig, prövas du inte dvs konkurrerar inte om plats på en högskoleutbildning. Och då spelar det ingen roll hur höga betyg du har.

    Det bästa är att ta sina betyg till SYV på komvux som kan svara dig

    - om du redan nu har Grundläggande behörighet till högskolestudier;

    - om du har Särskild behörighet till just den eller de utbildningsalternativ som du är intresserad av.

    Och det är först i tredje hand som frågan om att höja dina betyg kommer "in i bilden".

     MERITPOÄNGEN som du kan få (och det är olika till olika högskoleutbilndingar - för att det är olika Områdeskurser som gäller) - spelar stor roll. T.ex om man har alla E betyg blir jämförelsetal 10,0 men om man har max i merit, blir det med samma betyg 12,5 i Meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag tror inte kurser från din kockutbildning påverkar ditt meritvärde, därför att jag tror det är de "nya kurser" som du läste och följande gäller för dig med Slutbetyg från år 2010 eller senare:Kurser som Matlagning 1 krävs inte för behörighet till någon högskoleutbildning och därför kan man inte, enligt info på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Sa-har-raknas-betygen/ , komplettera med de betygen.

    • : Hej, tack för snabb respons! Ja det stämmer jag vill komma in på en högskoleutbildning. Jag har tagit med mina betyg till en SYV och då räknade hon mina betyg och sa att det enda som saknades var svenska, vilket jag ska söka och läsa på konvux nästa termin. den här terminen ska jag läsa historia 1a och samhällskunskap1a vilket är det särksilda behörighet för den kusrsen jag vill söka. Men hon sa att jag gade grundlägannde behörighet och att det bara är söka efter jag läst svenska och behörigtsämnerna och att högskolprovet var mitt ända hopp att komma in. Med mina snittbetyg på 5,7 känns det hopplöst. Jag är i ett dilemma kort sagt ..
    • Milla : Får du högre betyg i kurser som är "motsvarande" de kurser som du får i ditt slutbetyg, höjs jämförelsetal. Om du inte redan har max i merit, kan du också läsa eller göra prövnignar i Nya kurser som kommer att ge dig fler meritpoäng. Men om du redan har max i merit, som är 2,5, då kan du inte få fler meritpoäng. Mitt råd är att du visar dina betyg för SYV på komvux och gör en studieplan/handlingsplan för hur du når dina utbildningsmål - tillsammans med SYV-en på komvux.
    • : Jag håller med, en väl strukturerad studeiplan kommer att underlätta min väg till en studieplats. Tack!
    • : vad innebär det dilema i mitt läge?, Betyg i Gy11/Vux12 - kurser kan inte tillgodoräknas som tilläggskomplettering. ?
    • Milla : Kurser som är betygsatta med F-A betyg är de "nya kurser" som tillkom efter reformen Gymnasiet 2011/vuxenutbildningen 2012. I de "gamla kurser" som hade betygsatts inom systemet IG-MVG, kan men sedan flera terminer inte längre få betyg i. Så det "tåget" har gått... :
    • Milla : Men även när Tilläggskomplettera /dvs med de betyg som inte ingår i Slutbetyget/ var möjligt, gav det Väldigt liten utdelning: man behövde många Höga betyg för att få en liten höjning i meritvärde, så du har inte förlorat mycket på det...
    Läs alla kommentarer