b
    Hej! Jag vill köra lastbil men jag valde linjen lastbil och mobila maskiner. kvittar det eller måste jag byta till transport? har hört att alla pluggar samma sak första året så då borde det väl inte göra något

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vill man Köra lastbil, är det inriktning Transport man bör söka. Om du senre ska kunna byta inriktning, när du redan är antagen, vet inte jag. Det kan bero på olika omständigheter ...

    Jag råder dig ta kontakt både med den gymnasieskola som du vill gå på och med ditt antagningskansli och be om råd. Finns båda inriktningar på den gymnasieskola som du söker till? Även om det vore så att blivande lastbilsmekaniker och lastbilsförare läser samma kurser i början så kan det ändå vara mycket viktigt att vara inskriven på rätt inriktning.

    Dessvärre är omvalsperioden slut och gör du ändring i din ansökan nu, riskerar du inte få plats på någon av inriktningar ... Hur kom det sig att du valde fel inriktning?

    Om du kommer göra ändring i din ansökan (sen ansökan), lägg i så fall många alternativ dvs till alla de olika gymnasier somerbjuder FT, transport.

    Studie- och yrkesvägledare

    Tips: se på vilka skolor som "din" gymnasial utbildning finns -på GymnasieGuiden.se>>

    • : båda linjerna finns på den skolan
    • : Tror inte det finns några problem för att den skolan tar in alla som söker
    • Milla : Det är goda nyheter, men det betyder tyvärr inte att du garanterat ska få byta inriktning...:(
    • : Jag mailade rektorn på skolan och väntar på svar nu
    • Milla : Skolorna behöver planera långt framåt -för att ha rätt "utrustning och bemanning"; det är inte samma lärare som är körlärare och mekaniker-lärare och även En elev kan göra stor skillnad. Är det mindre än ett visst antal elever, kommer det inte gå ihop ekonomiskt och inriktning måste kanske läggas ner. Viktigt att du tar upp frågan med gymnasieskolan och med ditt antagningskansli !
    • : okej. väntar på svar från rektorn innan jag pratar med kansliet
    • Milla : Jag råder dig kontakta kansliet också, inte vänta. Rektorer är mycket upptagna. Det kan dröja länge innan rektor läser ditt mail; känner till exempel när rektorer ligger tre veckor "efter" i sin mailläsning. Och rektor får inte anta dig till åk 1 "förbi" antagningskansliet i alla fall. Du förlorar inget på att be antagningskansliet om råd.;)
    • : kan man bara gå till kansliet eller måste man boka tid
    • Milla : Du måste ringa eller maila; det brukar inte ginnas besökstider. Du kan också få hjälp av SYV på din nuvarande skola.
    Läs alla kommentarer