Erik
    Hej.
    Min dotter går i 9an är intresserad av att studera på Engelska Gymnasiet i Stockholm. Vi bor i Dalarna (över 20 mil från skolan) och om hon ska gå där kommer hon att vara inackorderad någonstans i Stockholm. Är man berättigad till inackorderingstillägg via hemkommun eller CSN för den skolan? Är det det vanliga studiemedlet som man får?

    Mvh Erik

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Är det IEGS>>> du menar?

    IEGS är en friskola och det är i så fall hos CSN som man ansöker om insckorderingstillägget men CSN tittar på om det finns samma program och nationell inriktning närmare elevens bostadsadress och om det finns det, då gör CSN som regel avslag på ansökan om inackorderingstillägget.

    Men hemkommunen kan hjälpa till ekonomiskt, det är inte förbjudet och om särskilda omständigheter finns kan hemkommunen fatta beslut om att hjälpa elevens familj med de extra kostnaderna ...

    Studie- och yrkesvägledare

    Studiemedel kan man få från 1juli det kalenderår man fyller 20 år. För några utb som t.ex Kku kan man få från det att man fyller 18 år ... Men innan dess är man för ung. Det är Studiehjälp där studiebidraget är lika stort som barnbidrag men är kopplad till närvaro i skolan. Skolkar man, blir studiehjälpen indragen. Allt detta om studiemedel och studiehjälp är CSN experter på, info finns på www.csn.se och det går också att ringa dem.

    Tro det eller ej så svarade CSN mig i telefon nyss att de vet inte om undervisningsspråket eng gör att de kan betrakta utb som "speciell" ...Profil Law eller någon Annan profil gör inte gymnasial utb speciell -inte som CSN ser det... Men undervisningsspråket KANSKE kan göra utb speciell. CSN svarar att de har inte prövat ngt sådant fall förut och kan därför inte svara.

    CSN gav råd att söka och tydligt uppge att anledning till varför utb är speciell är Undervisningsspråket ...och om svar från CSN blir att de kan betrakta det som en speciell utb., kommer de skälva undersöka frågan om det finns en annan gymnasieskola med likvärdig utb närmare till elevens folkbokförings adress.

    • : Hej. Ja, det är IEGS jag menar. Var kan jag se om det finns något program med internationell inriktning närmare där vi bor? Har sökt men är osäker på om det motsvarar IEGS utbildning. Det är Social Science och Economics with Specialisation Law som hon är intresserad av. Hon vill ha lektioner på engelska. Mvh Erik
    • Milla : Råder er göra Ansökan om inackorderingstillägget hos CSN och invänta beslut. Skriver utökat svar nu.