s
    Hejsan!

    jag läser en fristående kurs på 15 hp, och tror inte jag kommer klara den. Jag har sökt till en annan kurs nu och min fråga är om jag har rätt till att få studiemedel för den nya kursen?
    • : undrar även om man kan bli betalningskyldig till csn för att inte ha klarat en kurs?
    • Liselotte : Återbetalningsskyldig kan man bli om man hoppade av studierna men fortsatt ta emot studiemedel.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej S,
    det är CSN som bestämmer, och inte vi här på Fråga SYV.
    CSN´s reglerna som vi känner till säger att så länge man Bedriver studier inom den perioden och i den omfattningen som man fick beslut om Studiemedel för - borde man ha rätt att behålla de pengarna... men om man ansöken Nästa gång - vill alltså få ett Nytt beslut från CSN - då brukar CSN säga Nej till fortsatt studiemedel fram tills att man uppnår tillräckligt antal godkända poäng; man får alltså läsa utan studiemedel ett tag (eller tyvärr avstå från att läsa om man inte har råd att läsa utan studiemedel).
    ***

    Exempel som vi känner till sedan innan är att i fall man fick studiemedel för en 15 hp-kurs och ej fick godkänt på kursen, måste man i fortsättningen få godkänt på minst 7.5 hp (dvs hälften av de studier som man tidigare fick studiemedel för och ej klarade) - för att kunna få ett positivt beslut om studiemedel för framtida studier.

    Du kan också - med fördel - vända dig direkt till CSN för att det är deras regler och deras beslut och de är därför mest lämpade att svara på den typen av frågor.

    Gör ditt bästa och lycka till!
    L.

    Liselotte