Mikaela
    Hej,

    Jag bor inte längre i Sverige men skulle vilja läsa upp ett ämne från gymnasiet.
    Har jag rätt att göra detta trotts att jag inte längre är skriven i Sverige ?
    Eller måste jag vara bokförd i Sverige ?

    Jag läste någonstans att jag kan betala för en prövning som jag förbereder mig för på egen hand. Hur funkar detta ?

    Vet inte riktigt vart eller vem jag ska vända mig till för att få hjälp med detta ?

    Tack på förhand !

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela,
    info om prövningar finns på Skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-av-elevers-kunskaper
    När vi tidigare frågat Skolverket ang. just det - kan en person som inte är folkbokförd i Sverige göra prövningar i Sverige? fick vi först följdfrågorna - om hen som vill göra prövning är Svensk medborgare eller har PUT; permanent uppehållstillstånd eller någon form av uppehållstillstånd i Sverige, men sedan fick vi svar att, oavsett personens "status", så är det "inter riktigt reglerat"... för att formuleringarna i bestämmelserna är "luddiga" och det står inte klart och tydligt om man måste vara folkbokförd i Sverige eller inte - och då hänvisar Skolverket till "den kommunen i vilken man vill göra prövning".
    Vi har sedan frågat i några olika kommuner och fick lite olika svar... ingen av de kommuner som vi tillfrågade hade en egentlig erfarenhet i denna fråga, utan svarade att "de som hittils anmälde sig var alla folkbokförda i någon kommun i Sverige" eller att "utan personnummer kan vi inte registrera honom/henne i "systemet"...
    Det är alltså oklart om man måste vara folkbokförd i någon svensk kommun eller inte behöver vara det - för att kunna göra prövning.
    Jag tänker på en sak: det går inte att göra Prövningar på distans. Du kommer behöva komma personligen till prövningslokalen minst 2 ggr för varje prövning: den skriftliga delen och ca två veckor senare - för den muntliga delen. Är det prövning i kemi eller fysik, kan även tredje del (laborationer) bli aktuell - och inte heller den går att göra på distans.

    Jag har följande förslag till dig:
    - läs bestämmelserna på länken ovan
    - vänd dig till Skolverkets upplysningstjänst (Epost [email protected] ) och fråga om du måste vara folkbokförd i Sverige eller inte, för att få lov att göra prövningar
    - vänd dig till Prövnings-ställena i de kommuner där du vill göra prövningar (börja kanske med den kommunen där du sist var folkbokförd i Sverige).
    Ang. prövningar i Sthm - var god se stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Komvux/Betygsprovningar-for-vuxna
    och ang. prövningar i Gbg - goteborg.se/wps/portal/enhetssida/provningsenheten

    och ang. prövningar i Malmö - malmo.se/Service/Utbildning-och-forskola/Utbildningar-for-vuxna/Komvux-Malmo/Provning.

    Studie- och yrkesvägledare