Navruz

    Hej! Jag går nu sista året på gymnasiet och vet inte direkt vad jag vill plugga vidare till, men jag har varit intresserad av lagar på sistone och tänkte att jag kanske ska välja rättsvetenskapliga programmet (kandidatexamen). Men problemet är att det inte är många skolor som har denna program och hittar därför inga svar på mina frågor, förhoppningsvis kan ni hjälpa mig. Nedan kommer lite frågor. 1) På SACO mässan delades många böcker ut, där man kunde få en överblick kring alla kurser och program som skolan har och på Stockholms universitet står det '' För att få en juristexamen läser du juristprogrammet, 270hp. För att få en kandidatexamen med rättsvetenskap som huvudområde läser du juristprogrammet med etappavgång efter 180 hp''. - Jag förstår inte riktigt vad de menar med det, ska jag gå juristprogrammet och sen hoppa av efter 180hp? Behöver jag isåfall ha de betyg som krävs för jurist intagningen? 2) Som jag nämnde tidigare är det inte många skolor & orter som har rättsvetenskapliga programmet med kandidatexamen. Så min fråga är om man skulle kunna läsa fristående kurser för att bilda en egen program som leder till kandidatexamen med rättsvetenskap som huvudområde? eller om det finns liknande program som har några gemensamma kurser. 3) Sedan undrar jag även om Karlstads universitet inte längre har denna program, det står ''inställt'' på deras hemsida, men jag var lite osäker på om det bara var inställt för denna termin eller om de inte längre har denna program. // tack på förhand

    1 Svar

    Daniel SYV

    hejsan,

    ska försöka svara på dina frågor;
    1) för att komma in på juristprogrammet, måste man vara behörig och konkurrera om plats på juristprogrammet "på vanligt sätt"; när man kommer in kan man - efter 3 år - hoppa av och ta ut kandidatexamen med Rättsvetenskap som huvudämne; varför folk hoppar av efter 3 år och inte läser färdigt alla 4,5 år - är olika anledningar, ex. blir "skoltrötta", vill börja jobba och tjäna pengar snarast möjligt mm.

    2) ang. kandidatexamen av fristående kurser - så är det en intressant och svår fråga; man söker till varje kurs separat, finns inga garantier att komma in på varje "nästa kurs"; på så sätt kanske man inte uppnår kandidatexamen för man kommer ej in på alla de kurser som man vill komma in på... och vilka kurser som kommer att finnas att söka - får man se inför varje ny termin; det finns ju ingen garanti att de kurser som finns idag kommer även finnas nästa termin /kursutbud förändras/; de som läser mot kandidatexamen av fristående kurser chansar... de hoppas att det kommer att finnas relevanta kurser att söka och de hoppas de kommer in, men det är inte alla som lyckas.

    3) ang. Karlstads universitets utbud av utbildningar - tips: kontakta Karlstads universitet och fråga, för att de som jobbar på just Karlstads universitet bör rimligtvis veta bäst vad de erbjuder för utbud. du kan också vänta till kl.13.00 den 15 mars, då ansökningsperiod börjar ... och vad som står då - borde vara rätt info, förhoppningsvis; annars så fråga på Karlstads Universitet eller på Antagning.se, där man gör självaste ansökan /Antagning.se bör ju veta vad som går att söka - men annars så syns det också på www.antagning.se vad som är sökbart och vad som inte går att söka/.

    Hälsningar

    D:

    • : Hej! Stämmer det fortfarande att man kan hopp av juristprogrammet efter 3 år (180hp) och få kandidatexamen i rättsvetenskap? Utan att behöva komplettera osv?
    • Anna : Du måste ställa den frågan till studievägledare på den institutionen där du vill få ut kandidatexamen.
    • Mikael : Håller med Anna med om att det bästa i det fallet är att prata med studievägledare på det aktuella lärosäte.