Noor
    Jag läser nu kandidatprogram i kemi första termin vid Stockholm universitet, har ansökt till Uppsala universitet för vårterminen och blev antagen till receptarieprogrammet.

    Jag är osäker om jag skulle byta till Uppsala universitet receptarieprogrammet. Det finns flera positiva saker om jag bytte till uppsala för jag bor i Uppsala och jag kan spara mycket tid för plugget.

    om man tänker på utbildningarna jag tycker om kemi och i kemi kanditat programmet gjorde jag många laborationer och det tykctet jag om, men i receptarieprogrammet vet inte hur mycket laborerar man,
    samtidigt i receptarieprgrammet tycker jag att det är tråkigt att man bara sitta i apoteket och ger förråd för patienter alltså jag vill att laborera och tillverka mediciner kan jag göra det om jag läste receptariepeogrammet? samtidigt vad kan man jobba som receptarie mer än att jobba i apoteket har hört att man kan jobba i läkemedelindustri eller företag men vilka arbetsuppgifter alltså vad kan man jobba med?

    Jag har läst några kurser i kandidatprogrammet för kemin kan den hjälpa mig om jag började läsa receptarie? jag har läst grundläggande kemi, organisk kemi har klarat labbdelen men har ett omtenta.

    samtidigt om jag läste receptarie programmet kan jag byta til apotekare programmet? kan jag komma in? om t.ex. läser första året till receptarie programmet och sedan byta till apotekare går det och om det gick kommer jag att läsa första året eller andra året av apotekare programmet för som jag vet att i första året både receptarie och apotekare läser tillsammans.

    som jag vet att det finns större chans att få jobb med receptarie programmet än kandidat programet i kemi.

    hoppas att ni kan hjälpa mig för att kunna bestämma, era rekommendationer jag vet att ni kan inte säga vilka utbildning ska jag för att det jag som ska bestämma
    • : samtidigt vilka är stora skillnader mellan kandidat program i kemi och receptarie alltså arbetsmarknaden, arbetsuppgifter. jag tänker mig att jobba med medicin och laborera

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Noor,
    kika gärna på info på framtid.se/yrke/receptarie där det också ges exempel var receptarie kan jobba, förutom Apoteket. Var just du kan få jobb efter utbildningen, kan vi givetvis inte svara på.

    Du får också gärna läsa på utbildningens egen hemsida och även vända dig till studievägledare på receptarieprogrammet, förhoppningsvis vet hen var deras f d studerande jobbar idag /men återigen kan inte hen veta var just du kommer att få jobb/.

    Tips! Fråga på din nuvarande utbildning om du kan få studieuppehåll med platsgaranti, i så fall skulle du kunna återvända till din nuvarande utbildning om du senare kommer fram att receptarieprogrammet passar dig mindre bra än din nuvarande utbildning.

    Fördelen med din nuvarande utbildning är att du har redan avklarat en termin och att du vet att du trivs på utbildningen. Genom att komma ut på arbetsmarknaden tidigare och även slippa ta ännu en termins studielån (om du lånar hos CSN) - vinner du en ekonomisk fördel; du hinner jobba under längre tid vilket även bidrar till högre pension i framtiden.

    Du skriver om att du vet att det är större chans att få jobb om man är utbildad Receptarie, jämfört med kandidat i kemi, men det gäller i första hand för jobbet på apoteket /just nu är det stor brist på receptarier inom apoteksbranschen/ - hur det ser ut om 3 år, kan man inte veta. Visst finns det prognoser, men de kan slå fel. Ngn uppfinning eller innovation kan också göra att behovet av receptarier minskar, så om ett av dina största argument är att det är lättare att få jobb, så kanske det ej går att lita på det riktigt så mycket som man kanske tror. Sedan beror det också på Var i landet man söker jobb och om man är beredd att ta korta vikariat eller pendla långt alternativt flytta till orten där jobbet finns, även om det är et tillfälligt jobb.

    Försök få reda på så mycket som möjligt om studier på receptarieprogrammet; se på lärosätenas hemsidor om du hittar några "studerande-ambassadörer" som läser andra eller tredje året på receptarieprogrammet; de har personlig erfarenhet av att läsa på receptarieprogrammet (men man måste också komma ihåg att vad en person säger - ex. "det är jättemånga laborationer" så kanske du kommer att tro att de är få och inte alls många; man ska helst be om uppgifter i timmar per vecka... för att vad en person tycker är "mycket", den andra kan uppfatta som "lite" - vi är alla olika och har olika åsikter och preferenser).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!

    Vänligen
    Julia

    Ser nu att jag missade svara på din fråga om möjlighet att byta från receptarie - till apotekarprogrammet. Så vitt vi vet, är det väldigt många som önskar byta från receptarie till apotekarprogrammet och konkurrensen om någon ev. ledig plats blir då väldigt hård.
    Med receptarie utbildningen kan man söka till masterprogrammet i farmací och bli apotekare "den vägen"; dock är konkurrensen även här väldigt hård. Så vitt vi vet, brukar man inte kunna komma in på master i farmací såvida man inte har minst 90 "extra-högskolepoäng" (urval brukar ske på det totala antalet godkända högskolepoäng) - här kommer du ha en fördel i att ha 30 hp från din nuvarande utbildning (om du får godkänt i dem) men du kommer behöva efter receptarieprogrammet läsa minst ett år till /på heltid/ eller kanske ännu längre tid - för att ha en chans att komma in på apotekarprogrammet - det är i alla fall de uppgifter som vi får från de sakkunniga inom den aktuella branschen.

    • : tack för svar, om jag fortsatt med att läsa kandidat program i kemi, vilka jobb kan jag få och finns det tillgängliga jobb inom medicin att kunna jobba ett sådant här yrke med bara kandidatexam?
    • : ett annat fråga är att om jag klarar ettan första året i Stockholm och sedan byta studien och fortsätta läsa programet kandidat i uppsala finns det något garanti att komma in
    • Julia : Det kan inte finnas någon garanti på att kunna byta mitt i utbildningen från en ort till en annan; detta pga någon måste hoppa av för att en ledig plats ska uppstå; om ingen hoppar av utbildningen, kan ingen "ersättare" tas in; men även om några lediga platser uppstår, kan det bli så att personer som var lediga från utbildningen - t.ex föräldralediga - kommer tillbaka och upptar de platserna. Visst finns det exempel på att folk byter ort, men det handlar väldig mycket om att de hade tur.
    • Julia : ang. var man kan jobba med kandidatexamen i kemi - läs ex. på https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-NGNAT-KEMI/vad-gor-kemister - men det går egentligen att svara på exakt, därför att arbetsmarknaden förändras och nya arbetsområden och arbetsplatser kan uppstå medan du läser din utbildning (en arbetsplats och de exakta arbetsuppgifter som just du kommer att arbeta med, kanske idag ännu inte finns).
    Läs alla kommentarer