Omer
    Hej!
    jag heter Omer och är en kille på 20 år. Jag tog studenten förra året och började jobba efter. Tänkte komplettera ämnen nu efter sommaren. Studerade på teknik programmet som medieteknik. Jag vill faktiskt jobba något som gym receptionist eller på någon gymbutik. Har bra erfarenhet av dator men undrar hur jag ska plugga till det? har inte gymnasieexamen ännu eftersom jag inte gjort gymnasiearbete men tänkte göra det på komvux nu efter sommaren. Känner mig verkligen vilse nu och undrar om jag kan söka någon receptionist eller butiks ämne på komvux för sedan kunna söka till jobbet eller hur kan jag göra? kanske det finns någon snabb utbildning till det?
    Mvh Omer
    ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Omer,

    jobbet som Receptionist>> eller som Butikssäljare>> kräver inte någon speciell utbildning. Arbetsgivaren får fritt bestämma vem hen tycker passar och anställa vem hen själv vill. Därför är det ofta personliga kontakter och tur som spelar roll mycket mer än någon speciell utbildning eller utbildning över huvudet taget.

    Att ha examensbevis är givetvis bättre, men det ger inte någon garanti på att kunna få jobb som receptionist eller som butikssäljare.

    Om du kommer att på komvux läsa mot examensbeviset, kanske kan du i så fall göra planering med en Studie- och yrkesvägledare på komvux mot Examen från Handels- och administrationsprogrammet>> - och läser då de "karaktärskurser" som ingår i HA. Och sedan gör examensarbete inom "Handel-och Administration".
    Vilka kurser som ingår i HA kan du se i Programplanen för HA>>.

    Att du tar gymnasieexamen kan tyvärr inte garantera att du får jobb i receptionen eller i någon butik. Men Examen från HA kan eventuellt öka dina chanser.
    Många gånger utgör körkort, personliga kontakter och referenser/rekommendationer, erfarenhet från "liknande" jobb sedan innan, vissa språkkunskaper (om man kan många olika språk eller just det språket som arbetsgivaren efterfrågar just då) bättre meriter, än examen från ett visst gymnasieprogram eller än någon utbildning över huvudet taget.

    I många yrken krävs det en viss specifik utbildning - ex. Elektriker eller Bussförare, men de yrken som du nämner i din fråga kräver inte nödvändigtvis någon specifik utbildning. Det är också svårt att säga om gymnasieexamen eller mer arbetslivserfarenhet (i stället för gymnasieexamen) som kan ge dig bättre chans för jobb i reception eller i en butik.

    Mitt råd till dig är att du redan nu söker jobb som receptionist och som säljare i alla de butiker där du vill jobba och att du samtidigt bokar tid med en SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ta med dig dina betyg /Studiebevis som jag förmodar du fick när du slutade på gymnasiet/ och hör med en SYV på komvux - vad hen tycker. Även om du gör en viss studieplanering med SYV på komvux, är det inte så att du sedan måste följa den "till punkt och pricka", utan du kan senare ändra dig. Det är bra att samråda med fler personer: med SYV på komvux och med arbetsförmedlare och arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA