Isidor
    Hej!

    Jag funderar på att läsa tekniskt basår efter jag går ut gymnasiet. Just nu går jag teknikprogrammet med informations- och medieteknik som inriktning. Jag läser upp till ma3c och läser även Fysik 1 och Kemi 1. Om jag hade gått tekniskt basår hade jag fått läsa Kemi 1 och Matematik 3, och de kurserna kommer jag ha slutfört när jag tar studenten. Därför är min fråga: måste jag läsa de här kurserna eller kan jag bara läsa Matematik 4 och Fysik 2 som är de kurserna som jag inte kommer läsa på gymnasiet? Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Isidor,

    det kan också finnas BASTERMIN som är "som basår fast kortare" - och där man kanske just läser Kemi 2 och fysik 2 och matte 4 /endast/.
    Basår och barsterminer är de så kallade "förutbildningar" och lärosätena bestämmer själva om de tar in personer som redan läsa alla eller en del av kurser som ingår eller inte. Sedan är det också så att innehåll i kurserna och sättet man läser på behöver inte vara identisk på gymnasiet och på högskolan... ja, det är "i princip" samma innehåll i matte 3c, oavsett var man läser, men sättet att läsa på och en del uppgifter man löser kan vara rätt Olika, trots att det är samma kurs. Det kan därför vara fördelaktigt att läsa om samma kurser. Och inte minst med tanke på ev PLATSGARANTIN som man ibland kan få efter ett basår eller en bastermin. Det bestämmer lärosätena själva - om platsgarantin; ofta måste man ha läst alla kurser som ingår för att kunna omfattas av platsgarantin.
    Det är alltså så att du måste se på de lärosätenas hemsidor  - info om deras basår och basterminer; det är rätt olika på olika lärosäten.