Pär
    Hej!

    Hur ser framtidsutsikterna ut för redovisningsekonomer?
    Jag är nyfiken på en yh-utbildning på 2 år som jag hittat. Planen är att starta en egen redovisningfirma med fokus på bokföring snabbt efter utbildningen. Och kanske redan under utbildningen i mindre skala. Vad tror ni om detta? Jag har redan ekonomiprogrammet på gymnasiet bakom mig, men med det kommer jag väl inte så långt om jag vill starta eget etc? Tack på förhand / Pär
    • Anna :

      Man får starta en redovisningsfirma utan att vara auktoriserad, här är det mer en kvalitetsstämpel och det är många som inte är auktoriserade. Detfinns många exempel på att de som gått yh-utbildningen genom åren, som startat eget.

    • : Just titeln Redovisningsekonom är inte skyddad utan alla kan få titulera sig som det. ... Vissa Yrkeshögskoleutbildningar är anpassade mot FAR & SRF:s krav för att senare kunna ansöka för att bli auktoriserad. Utbildningen ska innehålla viss många veckor av juridik, ekonomi osv. Efter viss många år aktivt arbete inom ekonomi kan man sen ansöka till branschorganisationerna för att testa sig för auktorisation. Man kan driva en redovisningsbyrå utan att vara auktoriserad, men auktorisationen blir en kvalitetsstämpel mot kund.
    • :

      Kan rekommendera den här utbildningen: yhguiden.se/utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/redovisningsekonom, eftersom den uppfyller SRF´s och FAR´s teoretiska krav för att man efter några års yrkesverksamhet ska kunna bli auktoriserad redovisningskonsult.

    • Milla : Att starta eget efter att ha gått utbildningen Affärsinriktad redovisningsekonom är fullt möjligt. Däremot kanske inte optimalt då det kan behövas erfarenhet från arbete för att kunna hantera olika typer av redovisningsuppdrag. Att vara auktoriserad redovisningskonsult är en kvalitetsstämpel för branschen men inget krav för att starta eget.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För att bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt sex år samt därefter avlagt ett prov.

    Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år.

    För mer information om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se

    Studie- och yrkesvägledare

    Att starta eget företag kan man säkert göra efter en yh utb., men för att bli Auktoriserad Revisor ingår det bl.a treårs studier på högskolenivå, det är i alla fall den info som vi på Fråga syv har.