Adam
    Hej,

    Jag är en elev åk 3 fristående gymnasieskola (natur-natur), som har sjukskrivits på deltid efter läkarens ordination. Detta ska göras genom att 300p tas bort och istället läses under ett 4:e år. Skolan säger då att det bästa alternativet är att reducera kurserna, medan jag själv skulle föredra ett avbrott i kurserna. Om jag reducerar kurserna skulle det påverka mina förutsättningar att komma in till den linje jag önskar på högskolan, när jag väl ska söka in dit? I så fall hur skulle detta påverka? Vad skulle vara skillnaden gentemot att jag gör ett avbrott i kurserna? Linjen jag vill studera på universitetet kräver 21,7 och jag har nu höga betyg.
    Vad är skillnaden mellan att reducera kurser, "få F" och göra avbrott i kurser? Vad finns det för för- och nackdelar med de olika alternativen? Skulle reduceringen av kurser synas i min gymnasieexamen?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam!

    För att bli behörig till högskoleutbildningar behöver du Examensbevis som kommer att ge dig Grundläggande behörighet till högskolestudier (eftersom ditt Examensbevis kommer att vara från ett högskoleförberedande program, behöver du inte tänka på eventuellt sakna Grundläggande behörighet - i fall du får just Examensbevis, alltså).

    Sedan krävs det ofta till olika program på högskola - olika godkända betyg som kallas för Särskild behörighet, exempelvis: för att bli behörig till Läkare och Tandläkare, måste man ha godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4 och till att vara behörig till Jurist - måste man ha godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b.

    Det är fördelaktigt för dig om alla kurser som krävs för Särskild behörighet ingår också i ditt Examensbevis, men annars så kan man komplettera för särskild behörighet efter gymnasiet, t.ex via komvux eller prövningar på prövningsenheten.

    Det är vad du behöver skaffa dig, alltså, Examensbevis (inte Studiebevis eller Studieintyg) och godkända betyg i de kurser som gär särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning (och det är en fördel för dig, men inte ett krav - om kurser för Särskild behörighet ingår i ditt Examensbevis).

    Med det sagt, går vi vidare till hur du kan uppnå de kraven...

    Jo, det spelar ingen roll hur du uppnår de kraven. Du kan ha examensbevis från gymnasieskola eller från komvux. Att du har läst din gymnasiekompetens på tre eller fyra år, spelar ingen roll. Om du ska pga sjukdom läsa fjärde året på gymnasiet, ansöker rektor om förlängd studiegång för dig. Du måste säga på skolan att ditt mål är att få Examensbevis och kraven för att få det är att du har 2500 betygsatta gymnasiepoäng, av dem 100 poäng - gymnasiearbete.

    Med "reducerat" tror jag din skola menar att du ska ha Reducerad Studieplan, att du under det här läsåret läser färre poäng an dina klasskompisar, som läser på heltid och att du under nästa läsår också kommer att läsa färre poäng än vad som krävs för heltid. Bara du får betyg i minst 2500 poäng, i alla de kurser som krävs för att du ska få Examensbevis - är det lugnt. Avbrott eller reducerade studier... eller andra lösningar - kan du och skola komma överens om, vad som passar bättre... bara du försäkrar dig om att du i slutet av dina studier på gymnasienivå får just Examensbevis (och inte Studiebevis eller Studieintyg). Skulle det bli så att du inte får Examensbevis på gymnasiet, blir du tvungen att läsa på komvux och få Examensbevis från komvux. Det skulle göra att du kan söka till "din högskoleutbildning" en termin senare.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom gärna om ngt. är oklart eller om nya frågor dyker upp. Lycka till!

    ANNA

    • : Hej Anna,
    • : Tack för svar! Jag undrar fortfarande gällande vad som är bäst när man ska ta sig in på högskolan, skulle det vara bättre med ett reducerat program (sen ett 4:e år), avbrott (sen ett 4:e år) eller att läsa helt vanligt? Hur blir det med urvalsgrupper osv.? Tack på förhand // Adam
    • Milla : Till högskola måste man bli BEHÖRIG och det är EXAMENSBEVIS du behöver. Om du läser på 3 eller 4 år, gör avbrott och fortsätter läsa sen på gymnasiet eller på komvux - spelar ingen roll. Såvida du får Examensbevis och godkända betyg i alla kurser som krävs för behörighet - är du behörig. Sedan kONKURRERAR du om plats med ditt meritvärde. Du kan konkurrera också med resultatet av högskoleprovet.