Mihriban
    Hej jag har gått på vård och omsorgsprogrammet, nu går jag på komvux för att komplettera vissa ämnen. Jag vill söka till sjuksköterskaprogrammet i Sophiahemmet högskola.
    Jag har inte ämnerna engelska6 och svenska3 i betyg, då undrar jag om jag kan söka reel kompetens fast än jag inte har engelska6 och svenska3? ?
    Vem/vilka kan söka till reel kompetens??Har läst och kollar över allt men fattar ingenting.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag råder dig läsa på

    den här sidan>>  - och för att ha en chans att kunna få "grundläggande behörighet" på reell kompetens måste man bland annat kunna styrka att man har arbetat i minst 3 år efter det att man fyllde 19 år. Du som är 21 år gammal, kan omöjligen ha arbetat i minst 3 år (efter det att du fyllde 19 år).

    Sedan är det så också att i fall betygen fattas och man blir bedömd vara behörig på reell kompetens, måste man då göra högskoleprovet. För att annars har man inte ngt som man kan konkurrera med om plats på högskolan. Högskoleprovet är alltså ett måste för dig att göra.

    Du vill bli sjuksköterska och det är jättebra att du vet vad du vill. Men jag vill ändå tipsa dig om att det finns möjlighet att bli Specialistundersköterska, Tandsköterska och Medicinsk sekreterare - alla de är Yrkeshögskoleutbildningar.

    Vänligen

    Liselotte SYV

    Liselotte