Ludmila SYV på FrågaSYV

    Nej Melinda, du är för ung.

    Info om "reell kompetens" kan du se här: https://antagning.se/sv/Det-har-galler

    Ett av villkor är att man har minst 3 års arbetslivserfarenhet efter det att man fyllde 19 år. Du som är 19 år kan omöjlighet uppfylla det villkoret. Därför passar inte den lösningen för dig, inte just nu i alla fall.

    Däremot kan du söka till yrkeshögskola. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se - yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Du kan söka hur många olika yh som helst, finns ingen begränsning i antal yh man söker. Man söker varje yh separat och oberoende av andra ansökningar.

    Mvh

    L. :)