Yus
    Om man söker reell kompetens måste man göra högskole provet ? Kan man inte bara grundläggande behörighet + särskild behörighet ?
    • Anna : Om man söker på Reell kompetens, har man inte fullständiga betyg och kan därför inte konkurrera i något betygs-urvalsgrupp. Och utan resultatet av högskoleprovet, kan man därför endast komma in på utbildningar där det står tomma/lediga platser. Därför känns det som att man "måste" göra högskoleprovet, detta för att kunna konkurrera om utbildningsplats och inte endast ha möjlighet att få plats där det är färre behöriga sökande än utbildningsplatser.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Det finns inget krav att studenter måste göra högskoleprovet, med undantag för några få utbildningar.
    Om högskoleprovet är obligatoriskt så står det på utbildningens hemsida. Vilken utbildning är det som det gäller?
    Det räcker alltså i dom flesta fall att du har grundläggande behörighet + särskild behörighet för att kunna söka.

    Reell kompetens är ett sätt att visa att du har fått kunskaperna på annat sätt än genom utbildning, t.ex arbetserfarenhet eller annan utbildning.

    antagning.se kan du läsa mer om vad det innebär at söka med reell kompetens.

    Hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • Anna : Melina har rätt i att man måste inte göra högskoleprovet. Det är frivilligt. Men läs också min kommentar till din fråga (ovan). - :)