Gent
    Hej idag är sista dagen att ansöka om reell kompetens/undantag. Har nämligen inte den särskilda behörigheten matematik 2. Har ni tips på vad man kan skriva?
    Jag var på biblioteket idag och skanna blanketten för ansökan. Dokumenten måste vara i pdf vilket mina blankett är men inte mitt personliga brev, måste den vara det? Den information jag hittat är att dokument ska vara i pdf men står inget om vad för format personliga brevet ska vara, spelar det någon roll?

    mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gent,

    om du saknar den Särskilda behörigheten, kommer du att få svar OBEHÖRIG. Man måste både ha Grundläggande och Särskild behörighet, båda alltså. Högskolorna kan inte ta in obehöriga. Särskild behörighet /alla kurser som krävs för den/ måste du ha godkända betyg i.
    Det spelar därför ingen roll i vilken format ditt personliga brev blir, om du saknar en kurs för Särskild behörighet till just den utbildning du söker på högskolan.

    Men skicka annars det du har... det kan inte skada. Dock tror jag, tyvärr, inte det hjälper heller.
    Vänligen
    ANNA

    • : Jag vet att jag är obehörig till utbildningen jag sökt till? därav söker jag ju om reell kompetens/undantag för särskild behörighet? alla som söker det är ju obehöriga eller? eller har jag missat något? aja, tack för svar!
    • Milla : "Reell kompetens" vid ansökan till högskoleutbildningar i Sverige handlar om Grundläggande behörighet; info finns på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/ - och Särskild behörighet måste man skaffa sig.
    • : Så här står det: kan i princip styrka både grundläggande och särskild behörighet utan att ha läst i gymnasiet genom att visa vad du har gjort tidigare, alltså din samlade kompetens
    • Anna : Tack Ima för din kommentar.
    Läs alla kommentarer