Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mia,

    ja, det får man.

    Vi har tidigare fått den frågan och kontaktade Skolverket; vi fick då svar att det finns inga förbud mot det och därför får man läsa t.ex Svenska 1 och sedan SAS 2 och SAS 3, t.ex.

    Men om man i sitt examensbevis har just betyg i Svenska 1 kan man inte senare vilja räkna in betyget i SAS 1 in i jämförelsetal (om man t.ex gör prövning och höjer betyget i svenska på nivå1).
    Det tycker jag, personligen är lite ologiskt - för att om kurser är jämställda med varandra, då borde man kunna "byta ut" betygen i efter hand... men det får man inte.

    Mvh
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare