Matilda113

    Hej Vad krävs för att jobba som Rehabiliteringsassistent? Är Rehabiliteringsassistent ett yrke som finns? Jag såg att det finns en utbildning till det på folkhögskola men har inte hört talas om yrket innan. Det finns ju utbildningar som fysioterapeut och arbetsterapeut på högskola för att kunna jobba med rehabilitering men jag har inte tillräckligt höga betyg för att komma in och jag känner inte för en utbildning på högskola. Vad tror ni om yrket Rehabiliteringsassistent ? Eller tips på bättre alternativ kanske på YH?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hej!

    Kika gärna på framtid.se/yrke/rehabassistent
    yrket är ej legitimationsyrke och det är upp til
    l arbetsgivaren att bestämma vem som passar att anställa. ang.folkhögskoleutbildning - fråga de utbildningsansvariga om de kan uppge vad deras f d studerande gör efter den utbildningen: om många fick jobb... .

    Annars så kan jag varmt rekommendera utbildningar inom yrkeshögskola; detta bl.a för att yh-utbildning får starta endast om goda eller mycket goda chanser finns att få jobb efter just den utbildningen. Kika gärna på
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-underskoterska-inom-gerontologi-geriatrik-demens-rehabilitering
    och
    utbildning/molndals-stad/aktiveringspedagog-med-inriktning-rehabilitering

    Du får också gärna kika på andra yh-utbildningar, t.ex
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/optikerassistent
    utbildning/halsohogskolan-i-jonkoping/ortopedtekniker
    utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut

    Och också på några yrkesbeskrivningar som kanske kan bli av intresse för dig,t .ex
    framtid.se/yrke/naprapat
    framtid.se/yrke/optikerassistent
    framtid.se/yrke/massor
    framtid.se/yrke/sjalvforsvarsinstruktor
    framtid.se/yrke/personlig-tranare
    framtid.se/yrke/fitness-instruktor
    Framtid.se/yrke/vattengympainstruktor