Elev

    Hej igen! Jag undrar bara vad rektorn har rätt att göra? Vi hade för 7 veckor sedan ett möte då vi kom fram till att jag skulle få terminen ut på mig att göra klart mina uppgifter. Annars skulle jag behöva gå om en årskurs, om jag inte gjorde mina uppgifter. Nu när det är 2 veckor kvar till sommarlov, säger han att jag saknar timmar. Att det kvittar om jag har gjort klart uppgifterna. Vad menas med det?

    • Mikael : Har du frågat rektorn? Det är ju han som sa det, då borde han veta vad han menar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag undrar samma sak som Mikael (se kommentar till din fråga). Om rektorn säger att du "saknar timmar" så borde han också kunna förklara vad han menar.
    Om jag ska gissa, så kanske rektorn menar dålig närvaro, få timmar deltagande på lektioner. Men vi vet inte det. Det är väl hen som säger det som du borde fråga vad hen menar.

    Det är annars Lärarens kompetens att sätta betyg. Att eleven har "gjort" alla uppgifter garanterar inte godkänt betyg. Uppgifterna kan vara "gjorda" men med undermåliga resultat. Nu vet vi ju inte så mycket om din specifika situation, utan svarar "generellt".
    Du är 17 år, ser jag, och med det är icke-myndig, har vårdnadshavare. Mitt råd är att dina vårdnadshavare bokar tid med rektorn. Så kan ni reda ut allt på det mötet. Det borde gå ha det mötet via Skype, eller på annat sätt, digitalt om man p g a Covid-19 inte vill träffas.
    Du som elev bör vara närvarande på alla lektioner (med undantag av när du är sjuk och anmäld som sjuk av dina vårdnadshavare, när du är under 18 år...).