Kajsa
    Hej SYV!

    Andra urvalet har avslutats och jag står som reserv 1 i urvalsgruppen BI på mitt förstahandsval. Betyder detta att jag fortfarande kan komma in även om urvalen är över? Blir jag uppringd om det öppnas en plats eller vad händer nu?

    Jag funderar även över vad som egentligen skulle vara ett bättre val. Mitt förstahandsval är Teknisk Design på Chalmers vilket jag uppfattat skulle passa mig bra. Jag är nu antagen till mitt andrahandsval som är Design och produktframtagning på KTH. Jag valde den kursen eftersom att den verkade lite lik teknisk design. Men det är lite svårt att tolka och även nu är jag osäker om vad som är rätt. Därför skulle jag vilja fråga er på Fråga SYV om skillnader och likheter då det gäller var dessa kurser kan ta mig i framtiden! Jag vill studera teknisk design för att det är tvärvetenskapligt och därför väldigt brett, samtidigt välkomnar det mycket kreativitet. Har design och produkt framtagning lika mycket av detta? Jag har läst om dem båda men jag tycker ändå att det är svårt att avgöra.

    Så finns det ju även detta med universitets rank. Det väger ju mer än det egentligen borde har jag hört. Detta är en anledning som håller mig tillbaka att pusha lite extra för att komma in på Chalmers. KTH ligger nämligen ganska bra till på världslistan inom ingenjörsutbildningar. Därför vill jag väldigt gärna veta om Design och produktframtagning iallafall ger lite liknande bredd på vad jag kan skapa i framtiden eller om jag blir fast med någon industriell produktion efter examen.

    Så det viktigast är alltså var kurserna leder lika och olika, och hur viktigt det verkligen är med universitets rank. (Plus det om att jag står reserv)

    Tack i förhand för att ni försöker svara på alla min frågor :D (PS: Chalmers har även forskning om Biomechatronik vilket jag även är intresserad av och vet inte om jag har tillgång till att komma nära det området på KTH)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,
    Reserv nr.1 har goda chanser att komma in, bl a pga det är mycket möjligt att några till av de ANTAGNA meddelar att de ej vi ha sina platser redan innan uppropet eller om de hoppar av under de första dagarna/veckorna på utbildningen - och i så fall kallas man från RESERV. Och Reserv nr.1 kallas i första hand.

    Ang. rankningen
    Det är inte ngt. som är konstant, utan kan ändras... det kan ändras under de åren du läser - så situationen med rankningen kan te sig annorlunda när du är klar med din examen. Hur olika arbetsgivare ser på det där med rankningen - är mycket svårt att ge ett generellt svar på; det finns många arbetsgivare som tycker att andra saker är mycket viktigare än rankning på det lärosäte där du har läst, ex. dina personliga egenskaper, hur du svarar på frågorna på anställningsintervjun, vilken löneanspråk du kommer att ha m.fl.

    Ang. jämföra två olika högskoleprogram
    En svår fråga. För att kunna göra en riktig jämförelse - skulle man själv ha läst på båda programmen samtidigt, vilket är ju omöjligt! Olika personer har olika åsikter; det kan också ske ändringar i programmen; vilka lärare som kommer att undervisa på programmen nästa år och året därpå - kan man inte på förhand veta... Det som är viktigt är även dina personliga intressen och hur du väljer att "profilera" dig under och efter utbildningen. Ex. kan du efter grundutbildningen söka påbyggnadsutbildningar i form av ännu ett program eller några kurser (och de kurser som du om några år ska kunna läsa - kanske idag ännu inte finns, utan tillkommer sen...). Du kan vid sidan av programmet, både bedriva självstuier och söka kurser - ex. på halvtid/kvällstid och/eller på distans - och på så sätt "fylla på" eller inrikta din utbildning åt ett visst håll.
    Antagning.se kan, som regel, anta till 150% av studietakt, dvs man kan vid sidan av programmet på heltid, kan läsa ännu en annan utbildning - på högskolenivå, på halvtid, samtidigt. Du kan alltså, redan till nästa termin söka en kurs eller ännu ett nytt program att läsa - samtidigt som du fortsätter på det programmet där du börjar denna termin.

    Jag tänker ännu en sak, som du ej nämnde i din fråga - bostads-situation. En av utbildningarna är i Göteborg och en annan - i Stockholm. I vilken av de städerna har du lättare att få bostad? Det är en viktig fråga; det förekommer att man tror att studieplats kommer ihop med studentbostaden, men så är inte fallet. Att man får en studieplats, betyder inte att man på ngt sätt kan få garanti på att få bostad.
    Ex. om du blir kallad från Reserv på Chalmers, om utbildning redan har börjat - måste du blixtsnabbt fixa bostad i Göteborg, kan du det?
    Vi känner tyvärr till några fall då studerande hoppade av sina högskoleutbildningar pga bostadssituationen.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp,

    oavsett, vad du beslutar dig för att göra - Lycka till!
    Mikael SYV