Kate
    Hej!
    Mitt första val har jag reserv plats typ 250 på ekonomipogrammet på SU till hösten, men jag har även kommit in på företagsekonomi kurspaket 1. Tackar man ja till båda om man vill gå programmet även fast chansen att komma in som reserv är näst till omöjlig? Eller är det möjligt att gå kursen och sedan "hoppa på" programmet under hösten eller till våren?

    Sen har jag även dyslexi och undrar hur det går till där. Måste man skicka in sitt utdrag för det eller tar man det på plats?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kate,
    teoretiskt sett, så kan man komma in även om man har RESERVPLATS nr.250 (detta om t.ex alla 249 reserver före dig tackar Nej och du blir då reserv nr.1). Så, om du är intresserad av den utbildning, så tycker jag du bör tacka Ja till att stå i RESERV.

    Ang. "hoppa på" utbildningen under pågående utbildning
    Det kan inte garanteras; för det första, så kanske ingen ledig plats uppstår.
    Om någon ledig plats uppstår, kan det bli konkurrens om den platsen; kanske finns fler som vill komma in - precis som du vill det; men det fins en Chans... du bör då läsa kurser som ingår i programmet och ha "uppsikt" över möjlighet att komma in - läsa på utbildningens hemsida; kontakta studievägledare på programmet men också söka till programmet vid varje antagningsomgång.
    Om du senare kommer in på programmet, kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".

    Ang. dyslexi
    kontakta gärna ansvarig för studerandefrågor (funktionsvariations-ansvarig). På Stockholms Universitet kan du göra det t.ex via e-post (nedan). Se även mer info på su.se/utbildning/studera-med-funktionsvariation

     Tidsbokning och frågor om stöd

    E-post: [email protected]

    Vänligen
    Julia syv