lukas

    Hej, jag har 225 poäng och kom inte på den gymnasiet jag ville gå. Just ligger det 250 för den lägsta poängen. Jag ligger som reserv 4 och undrar vad som påverkar reservantagningen poängen. Kan man komma in den även om man har lågt betyg. Om vill komma in som reserv måste man ha den poängen som antagnibgkansliet kräver? Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Lukas,
    Antagningskanslier kräver inte själva några "poäng". Antagningsgränser uppstår i konkurrensen... Exempelvis: om det finns 60 platser på en viss utbildning på en viss gymnasieskola (2 klasser - 30 elever i varje klass, exempelvis). Och vi säger att det är 100 elever som söker den utbildningen... först kommer in de som har högre betyg/fler betygspoäng... så tar antagningskansliet in 60 elever med högre betyg... och de övriga ställs i reserv, om man är Behörig.
    Om någon/några elev/elever som är antagna tackar Nej till sina platser - börjar antagningskansliet kalla från Reserv. Reserv 1 får frågan först... men om det uppstår ex. fem lediga platser, kommer i så fall Reserver nr.1,2,3,4 och 5 får frågan samtidigt... och om alla de accepterar sina nya platser, är det fullt igen. Men om exempelvis två stycken av de fem reservplacerade elever svarar Nej, jag vill inte ha den nya platsen, kommer i så fall reserv nr. 6 och 7 tillfrågas... och så vidare.
    När reservantagningen är helt avklarad, ser man vad den eleven hade som kom in sist, ex. om hen hade 210 betygspoäng, kommer det synas i antagningsstatistiken sen - för nya elever som söker nästa år att se... men det går inte att säga hur det blir nästa år... för att både antal utbildningsplatser och hur höga betyg elever har, som söker, variera ganska mycket.
    Konkurrensens uppstår på nytt vid varje ny antagning.