lukas
    Hej igen! Jag undrar om man blir antangen på reservantagningen och kanske missar samtalet från gymnasiet skolan vad ska man då göra? Förlorar man sin plats och hur långt tid har man på sig för att besvara på reservantagningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas;

    det finns inte några generella bestämmelser utan varje gymnasieantagningskansli skapar egna rutiner vad gäller Reservantagning till gymnasiet.
    Tips: se till att ditt gymnasieantagningskansli har FLERA OLIKA SÄTT att nå dig på - kontrollera att de har rätt E-postadress, tel.nr, hemadress /gatuadress/ - om de får för sig att skicka ett pappersbrev hem; det finns kanske möjlighet att också lämna in alternativt tel.nr /ex. till din vårdnadshavare/...?
    Läs info på gymnasieantagningssida - en sida som gäller just för din del av landet; det borde det rimligtvis stå vad som gäller när /OM.../ man blir kallad från reserv. Det är - hur som helst - bra att svara så fort man bara kan... detta för att andra elever, som har lägre Reserv-kö-nummret är beroende av ditt svar; man ska inte dra på det i onödan.
    Om du blir kallad från RESERV, bör det framgå av beskedet - hur lång tid du har på dig att svara.
    Som sagt - inga generella /centrala/ regler kring det finns; därför måste man söka info på just sitt antagningskanslis hemsida.
    Mvh
    Julia syv