Victor
    Hej!

    Jag undrar var man hittar statistik på hur många av reservplatserna som kom in för 2018 samt lägsta antagningpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victor!
    HHS erbjuder flera olika utbildningar - vilken av dem är du intresserad av?

    Antagningsstatistik för Bachelor of Science Program in Retail Management (Handelshögskolan i Stockholm) ser ut för höstterminen 2018 på följande sätt:

    Meritvärde/jämförelsetal utan kompletteringar - 18.91;
    med kompletteringar - 19.17

    Antagningsstatistik för Kandidatprogrammet i Business and Economics (Handelshögskolan i Stockholm) -

    Du kan även kika på statistiska uppgifter på statistik.uhr.se
    Det är egentligen Antagningsgruppen på HHS som du borde fråga om antal personer som antagits från Reserv... detta för att den övergripande statistiken är svårtolkad... ex. finns folk som inte vill bli antagna, de ångrar sig - de får kanske jobb eller kommer in på en annan utbildning eller väljer göra ngt. helt annat som ex. resa, starta eget, blir föräldralediga ... mm.

    • : Linjen business and economics är den jag är intresserad av
    • Anna : till Business & Economics kom man in på betyg om man var behörig redan på gymnasiet - med 19.27 som snittbetyg och med kompletteringar - med 19.38 (det är de som inte var behöriga och fick komplettera eller fick höja sina betyg pga de ej kom in innan). Resultat av högskoleprovet verkar vara minst 1.80 dvs några som hade 1.80 kom in och alla som hade högre än 1.80 på HP.
    • Anna : I reserv brukar alla BEHÖRIGA sökande ställas. Hur många som sedan kommer in beror på hur många av dem som fick plats som tackar Nej till sin plats; här är det väldigt mycket slump som spelar roll... Varför skulle man tacka Nej till sin plats? Orsaker kan vara: fick jobb, ska flytta långt; ska vara föräldraledig; kom in på en annan utbildning; sjukdom... Hur många som tackar Nej till sin plats kan variera mycket kraftigt från år till år.
    • : Okej men är det någon som vet ungefär hur många reserver som kommer in på ungefär?
    • Anna :

      Antagningsgruppen på HHS borde veta... fråga gärna dem. Kontaktuppgifter till HHS finns på hhs.se/kontakt.
      Reserver kommer in /om det blir någon ledig plats tillgänglig pga de antagna tackar Nej/ i "var sin grupp" - dvs de med respektive utan kompletteringar och i Högskolegruppen - separat. Så, det spelar foll, om du har kompletterat eller inte och om du har ett giltigt resultat av högskoleprovet eller inte.

    Läs alla kommentarer