Filip
    Hej,
    Har sett på gyantagningen att på ett program så står det Antal platser, Antal antagna och reserver. Min fråga är då att är numret som står under reserver det antal reserver som skolan tar in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, antal "reserver" är det - hur många elever som står i Reservkön (totalt). För att kunna "hamna" i Reservkön måste man ha sökt till det alternativet i "högre hand" än det alternativet där man är antagen Och man måste vara BEHÖRIG; i så fall ställs man i Reservkön och får reservnummer.
    Hur många elever från Reservkön en utbildning kan ta in, beror på hur många av de ANTAGNA som tackar Nej till sin utbildningsplats.
    När en antagen elev tackar nej till sin plats, befrias det en plats - och reserv nr.1 tillflrågas om hen vill ha platsen. Om elev med reservplats nr.1 svarar att hen ej vill ha plats, tillfrågas elev med reservnr.2 i så fall. Om eleven med reservplats nr.2 tackar Ja till platsen; är det fullt igen. Och samtidigt den eleven som förut hade reservplats nr.3 får nu reservplats nr.1... och så vidare.
    Hur många från Reserv som kan komma in, går inte att veta på förhand - därför att "saker händer" och eleverna ändrar sig.

    Vänligen
    ANNA