Hej,
    utbildningsutbud förändras. Om du ex. går årskurs 1 elle 2 idag, och hitta utbildning du vill söka till efter gymnasiet, är det tyvärr så att risken finns att den ej finns då det blir dags för dig att söka - utbildningar förändras till sitt innehåll, flyttar till andra städer, byter namn och ibland försvinner helt. Nya utbildningar dyker också upp med jämna mellanrum.

    Jag kan varmt rekommendera Yrkeshögskoleutbildningar - utbud som är aktuell nu finns på www.yhguiden.se och vissa yh-utbildningar är beviljade redan till starter hösten 2019 och iblan ännu längre fram.

    Ex. yh till sommelier i Göteborg >>> har beviljade starter hösten 2018 och hösten 2019. Om den ska starta ännu längre fram är det idag ingen som vet.
    Däremot yh Bagare & Konditor i Gbg >> har beviljade startet t o m hösten 2021.

    >>Yh Revenue management i besöksnäringen i Sthm har starter t o m hösten 2020.

    Daniel SYV

    Hej,

    inom restaurang finns det många olika yrken och det finns också väldigt många Olika utbildningar man kan gå inom "restaurang"-område.
    Första frågan är: är du inställd på en viss yrke - som t.ex Specialbagare eller Chokladmästare>? Affineur> eller Sommelier>? Patisserist>, Roastmaster> eller Kock? det finns många olika yrken att kika på - på www.framtid.se

    Andra frågan är: har du tänkt dig en längre och mer Teoretisk utbildning, i så fall är det i första hand inom högskola/universitet - se högskolornas /svenska/ gemensam hemsida www.studera.nu och de sökbara utbildningar finns att se och göra ansökan till på www.antagning.se

    Men om du har tänkt dig kortare och mer praktiska utbildningar - är det i första hand (i Sverige) som yrkeshögskolan som rekommenderas; utbud ses på www.yhguiden.se

    Sedan kan det finnas utbildningar inom folkhögskola, komvux och hos privata utbildningsanordnare och man kan läsa i Sverige eller utomlands. Ang. Utomlands - så finns det ju jättemånga länder i vilka man kan läsa. Villkor skiljer sig mycket - mellan olika utbildningar och olika länder.
    Utan att veta vilket yrke du siktar på eller ngt mer - är det omöjligt att svara på den frågan som du ställer.

    Jag vill också hålla med Anna som svarar att man bör tänka på att utbildningsutbud förändras. Det är bra att du är ute i god tid, men om du hittar utbildningar som du är intresserad av, kanske de tyvärr ej finns sen, när det blir dags för dig att söka!? :(

    Därför är det kanske bättre att på så lång sikt att kika på YRKEN och inte på de konkreta utbildningar. Om du "ringar in" några yrken som du är intresserad av - kan du sen, när det blir dags, leta efter utbildningar som leder till just de yrken. Det är i alla fall mitt råd till dig.

    Hälsningar

    D: