Anton
    Jag undrade lite, om jag inte kommer in på något alls (Nu till VT-17) Finns det något sätt man kan kolla genom vart det finns platser kvar? Jag vill bara plugga vad som, nästintill. Har haft väldigt lång paus från plugget så är villig att plugga nästintill vad som, det betyder väldigt mycket för mig.

    Anton

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    så här ser antagningsplan/tidsplan/ till vårterminen -

    och restplatserna "släpps i omgångar"... det är inte ett enda datum som man ska kunna se alla de olika restplatser.

    Sedan är ju tanken att man ska på ett ungefär veta vad man vill läsa - vilket ämne, eller inom vilket område eller i vilken stad...?

    Att läsa vad som helst och var som helst kan bli svårt - då du ska behöva snabbt flytta dit kursen ges. Eller har du tänkt dig distans? Eller i en viss stad?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej,
    • : Ber om ursäkt. Råkade klicka enter. Finns det någonstans man kommer kunna se dessa restplatser under den tiden de 'släpps'? Det var lite det min fråga var i sin helhet. Finns det någon sida där de ger officiella besked på vart det finns platser, eller liknande? Kanske borde formulerat min fråga tydligare.
    • : Mvh, Anton
    • Liselotte : Du har formulerat dig tillräckigt tydligt. Men jag vet inte om "restplatserna" kommer att kunna hittas på ngt. speciellt ställe /samlade/. Vi har påpekat till Universitets- och högskolerådet att det är bra att ha restplatser samlade på ett ställe, men fick så svar att det är inte riktigt tanke på att man ska kunna söka "bara för att läsa på högskola", utan man måte veta vad man vill läsa och då ser man just "där" om restplatser finns. Men de skulle också "tänka på saken" ... och nu får vi se om de har tänkt färdigt och kanske fixar någon samlingsplats för restplatserna. Vi har alltså inte mottagit något svar från Universitets- och högskolerådet som tydligt svarar på din fråga. Det är därför du fick ett "undvikande svar", för att vi inte vet vad svaret är (eller blir). :(
    • : Jaha! Okej. Då förstår jag mycket bättre. Det var ju synd. Jag hoppas på att det blir så. Det kan ju vara så att folk inte riktigt vet vad de vill göra, men skulle kunna tänka sig göra något när de väl hittar det! Tack för svaret! Ha det bra!
    • Mikael : Se här https://www.antagning.se/se/search?period=VT_2017&searchableOnly=on&graduateLevel=on&semesterPart=0
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    På Antagning.se kan man se utbildninar som är öppna för "sen anmälan", dvs de som fortfarande är sökbara. Jag kan inte lova att listan är fullständig, men det är i alla fall över 4 tusen utbildningar på Grundnivå*** som man fortfarande kan söka till. Det är inte riktigt samma som "restplatser", men man kan i alla fall söka.

    Om du endast är intresserad av fristående Kurser - (och inte Program) - då är det något färre "träffar" 3880 alternativ fick jag upp: se här>>>

    och av de på heltid - 1446 möjligheter att söka kurser>>

    och om man begränsar mer - t.ex nu valde jag distans utan sammankomster - och fick fram endast 61 alternativ>>

    Man kan alltså här
    på "fler sökalternativ" välja hur man begränsar på olika sätt så att antal alternativ blir möjlig att hantera.

    ___

    *** "Grundnivå" - om du vill gå en utbildning som inte bygger på tidigare studier på högskola/universitet, dvs inga "fortsättningskurser", utan man kan läsa det direkt efter gymnasiet.

    Hälsningar

    Mikael SYV